Byta bana senare i livet - vilka erfarenheter finns?

Jag är mellanstadielärare. Otroligt roligt arbete. Cyklar alltid till jobb med ett leende. Välkommen!

1 gillning

Det finns ju ett gäng vägar man kan välja. Dels enskilda kurser på universitet/högskola (Sthlm, Lund och Karlstad, Mälardalen har ju en del intressanta), men det beror lite på vilken vinkel man tar på det. Juridik och kvalitet kan ligga nära, men så kan även hållbarhet/miljö. Problemet är väl om kurserna går 100% och inte på distans, kan bli svårare att få till, men enskilt enklast för att bara sätta en litet annan prägel på CV:t.

Finns ett par YH-utbildningar också som kan vara intressanta. Hade först tittat på IT-forensiker i Halmstad, men även om den är mer praktisk så vet jag inte om jag är så sugen på 3 års utbildning på 100%.

Utöver detta finns även Kairos Future, IFI och andra aktörer som erbjuder kurser.

Jag tror den största förändringen, helt oavsett yrke, bakgrund eller situation i i livet, är att övervinna sin mentala rädsla.
Helt oavsett utbildning, så tror jag allt handlar om risk. Det måste vara värt risken och det är olika för olika människor. Mängder med scenarion; En familj har en situation, en singel har en annan, små eller vuxna barn, har man jämställt förhållande inkomstmässigt, gemensam eller delad ekonomi?

Jag personligen är avundsjuk på människor som vågat ta ett steg för att byta bana, även om jag älskar mitt jobb!

Hur tog du beslutet och hur pluggade du? Är i samma tankar. Vad var din ingångslön?

Kände att det var lite “nu eller aldrig”. Kom till ett vägskäl på dåvarande jobbet och behövde antingen satsa allt där eller agera på det jag visste var rätt helt enkelt.
Hade 33.5k i ingångslön (ej sthlm), den ökade dock fort efter första året.

Studerade till socionom och arbetade som enhetschef inom funktionshinderverksamhet några år (tidigare jobbat på golvet som stödassistent/undersköterska i många år). Ledsnade på yrket när det inte kändes som man kunde göra ett bra jobb med de resurser som fanns (för hög arbetsbelastning, hälften hade varit lagom).

Sadlade om till programmerare via en 12 veckor lång utbildning hos Academic work. Jobbade ett par år som anställd och startade sedan eget AB och konsultar idag med hjälp av en mäklarfirma som fixar uppdrag, ordnar evenemang och konferenser.

1 gillning

Enig. Det är just därför det är så oerhört imponerande och häftigt när de som kanske har arbetat ett halvt yrkesliv väljer att göra något helt annat, med den andra halvan/tredjedelen eller vad det nu kan vara.

Hur fungerar det med mäklarfirman? Var det lätt att få kontrakt med dem? Hur gick det till?

De jag samarbetar med tar 17% av det jag fakturerar kund. En av mina vänner var redan i samarbete med dem så hade väl lite en fot in på det sättet. De är rätt picky, mest baserat på hur man är som person. Men finns många liknande företag som erbjuder liknande koncept, så är du intresserad är det nog bara att slänga ut frågan. Jag hade ett säkrat uppdrag redan innan jag startade företaget så det var tryggt :slight_smile:

1 gillning