Byta bank till JAK?

Hej forumet,

Jag skulle vilja be om råd.

Jag har alltid haft SEB som bank, men nu är jag intresserad av att byta. Jag tycker inte det är värt 50 kr i månaden och jag vill inte gynna storbankerna.

Har tittat på att öppna konto hos JAK medlemsbank och tycker att det verkar minst lika bra som SEB. Det finns internetbank och transaktionskonto kostar 19kr/må, dvs hälften så mycket som jag betalar idag.

Kan tillägga att jag har i princip bara SEB för löneutbetalningar och kort. Sparkonto, bolån, aktier mm har jag hos Avanza & Stabelo. Jag har familj i Europa så reser några gånger per år och tar då ut euro i bankautomat. Använder kontanter sporadiskt men swish ganska ofta.

Har någon här erfarenhet av JAK att dela med sig av?

Tack på förhand hälsar en göteborgare

Det är mycket en ideologisk fråga om man vill ha JAK.

Men du skulle kunna säga upp kortet och betala endast 180kr/år, dvs 15kr/mån…
Jag har svårt att se hur du gynnar SEB då :nerd_face:

Korslänkar två andra trådar, en specifikt för JAK och en för allmän diskurs om olika bankers value proposition.

1 gillning

Jo men svårt att leva i samhället utan bankkort :sweat_smile:

Tack men den tråden om JAK var inte så utförlig så jag provar igen :innocent:

Det sa jag inte att du skulle göra! :grin:

Finns kreditkort utan årsavgift eller t.ex. PFC där du swishar över pengar och Swish ingår i Betalservice hos SEB för 180 kr/år.

Jasså ok det alternativet visste jag inte om.

Men låter lite krångligare :sweat_smile:

Hej,

Har ingen erfarenhet av JAK men det verkar ju vara någon form av medlemsbank. Verkar krångligt.

Men uppfattar frågan som du vill undvika avgiften till SEB. Hos Skandia kan man ha lönekonto, swish etc helt avgiftsfritt. Det har de haft åtminstone sedan 90-talet, så det är inget direkt nytt erbjudande. Bankkort/kreditkort kostar dock.

Den kostnadsmedvetna konsumenter tackar dock nej till det och kombinera med gratis bankkort som T ex PFC/Rocker/Lunar m.m. Här finns det ju en uppsjö av välja emellan, men här ändras dock villkoren ofta, så det gäller att hänga med.

1 gillning

Är nog krångligare med JAK…

1 gillning

Ja jag har kollat på Skandia och där är det åtminstone halva priset mot SEB så känns ändå värt att byta. Då blir det ju två för en för mig och min man om vi byter, jämfört med SEB.

Det lockar att ha en mer etiskt orienterad bank men man är ju pragmatisk också…:grin:

Jag har aldrig förstått problematiken kring bankavgifter måste jag säga…

Att ha någonstans att förvara sin lön/förmögenhet på ett säkert sätt och dessutom få ett betalkort nästan på köpet för 50-100kr i månaden är ett kap i mina ögon.

3 gillningar

Jag tycker det är psykologiskt. Kommer jag på ett sätt som sparar pengar får jag bättre självförtroende.

Jag kollar JAKs prislista och räknar lite. JAK är inte billigare än SEB.
JAK medlemskap: 300kr år 1 (år 2=>365kr) och sedan tillägger transaktionskonto (19kr/mån) och kreditkort (årsavgift 295kr).
300+(19x12mån)+295=823kr per år (1:e år). Du betalar SEB 50kr/mån (ingår ett kort och betaltjänst) dvs 600kr/år. I ditt fall är det SEB debit kort som kostar 420kr/år. Kan du ha SEB credit kort som kostar 295kr/år?
SEB har valutaväxlingspåslag på 1,65 % medan JAK på 2%. Både banker tar 35kr uttagsavgift.

Det är naturligtvis en sport/hobby att optimera olika tjänster, däribland banktjänster för att få bästa möjliga service till ett så lågt pris som möjligt.
Har genom åren varit kund hos Nordea/Handelsbanken/Danske Bank/Skandia/SEB/Ica banken och tycker att basutbudet är precis detsamma hos dem alla.

Varför ska jag då betala 1200 kr per år till en storbank får något jag kan få helt avgiftsfritt.
För MIG är det helt obegripligt…

4 gillningar

Haha. Jobbar du på bank eller är du utsänd av bankernas lobbyorganisation? Vem är det som är garant för dina pengar? Nog inte är det bankerna. Att se bankerna som sin “vän”, tro fan att de är glada att ha sådana som dig till kund!

Tack detta var intressant! Det väger naturligtvis in i valet !

Nej det gör jag inte men jag tycker att sett till vad man betalar för övriga tjänster i samhället så tycker jag personligen att bank kostnader är en väldigt liten summa i förhållande vad man får i utbyte. Sen får förstås var och en optimera enligt eget behag om man anser att det är värt att välja en sämre bank för att spara några hundralappar i året.

Sen vill jag bara säga att din nedlåtande ton gynnar dig inte alls, jag kan till och med tycka det är lite olämpligt på ett forum som detta.

3 gillningar

Givetvis kan man byta bank om en annan har bättre service eller ett bättre utbud, det är en annan diskussion.

Personligen förstår jag däremot inte varför man skulle riskera att byta till en (eventuellt) sämre bank för några kronor i året om det fungerar bra på den man har och det inte finns några andra skillnader än priset.

Vad är din definition på detta ?

De fåtal som jag vet är medlemmar i JAK är det av ideologiska skäl, de är emot det kapitalistiska systemet men vill ändå låna pengar.

Det var inte meningen att göra dig upprörd, men den typen av svar får man kanske vara beredd på när man uttalar sig “slösaktigt” på internets snåljåpsforum #1.

Du får gärna redogöra för hur Skandia är en sämre bank än den du har? Men vill man betala 1200 kronor årligen för luft ska inte jag stå i vägen.

God Jul :santa: