JAK medlemsbank - någon som provat?

Någon som provat JAK medlemsbank antingen lån eller sparkonto? Erfarenheter?

Intressant! Första gången jag stöter på denna aktör.

Det jag reagerar på kopplat till bolånet är att du är bunden 5 år medan räntan ändras var 3:e månad. Känns ungefär lika korkat som att ha bindningstid på ett rörligt elavtal.

Alltså, min förstfödda fick ett JAK-bankkonto i namngivningspresent för sisådär en 22 år sedan, och sen skaffade jag ett likadant till minstingen som snart fyller 18. Mer än att det sparats lite grann under åren och att de därmed har en massa sparpoäng har jag dock inte ‘provat’ dem, men tycker definitivt att det är ett intressant alternativ som lyfter fram andra värden. Och konceptet med ‘efterspar’ tycker jag är ganska coolt, ärligt talat, om de nu fortfarande använder det.

Har inte satt in mer pengar till dem på senaste år, men har sagt till dem båda att det kan vara värt att ha kvar som möjlig långivare när behov finns.

Har inte provat och kommer inte prova. Sjukt att det tog ett halvt århundrade innan de till slut dömdes för falsk marknadsföring för att ha kallat sina högräntelån för räntefria.

1 gillning

Hur hög ränta tar dom ut på deras lån?

https://www.fi.se › finansiella-foretag
JAK Medlemsbank får anmärkning och sanktionsavgift

Är inte insatt men de har haft problem med finansinspektionen och har varit mycket strul. De vill kalla sig räntefria men har andra avgifter som motsvarar ränta…

Hur dåliga är JAK egentligen? Deras bolåneränta är på 4.17%. Om man gör en överinstans (6% insättning i banken av önskat lån) får man 0.45% ränterabatt.

Vad är det jag missar? Vad är dåligt?

EDIT: De hade visst gjort en räntejustering men fortfarande attraktiv ränta:

JAK Medlemsbank justerar räntan för JAK Bolån till 4,54% från den 1 juli 2023. Låntagare med erlagd överinsats erhåller ränterabatt om 45 punkter, vilket innebär en ränta på 4,09%.

Tagit bort personlig information.

Du menar om man inte kan stoppa in en överinsats?

Men får 0 procent ränta i det man sätter in?

Ja. Tänker främst på bolånet. Inte räntekonto.

Jag har haft 2lån där i flera år men för ca 2år sedan la jag om dem till Swedbank istället, jag vet inte hur det fungerar idag men då fick man ha ett efterspar som är lika långt som lånet. Där låser man ju upp pengarna idag har jag 460’ kr som bara vill komma utvilad investeras. Nu har jag min buffert stående där utan ränta men jag får så kallade sparpoäng så jag får ut pengarna tidigare än 2032 som de egentligen ska betalas ut. Jag tyckte det var jättebra tills jag blev intresserad av att investera sedan ville jag lösa dem snabbast möjligt.