Byta bil nu eller vänta tills bilen är betald (om 18 månader)?

Du verkar inte så väldigt intresserad av bilen i sig, utan mer att du gör en bra affär. I så fall ska du avstå att byta bil. Den bil ni har är ju dessutom ganska ny och fräsch och inget att skämmas för alls.

Kör en kalkyl på exakt vad den nya bilen kostar i månaden. Då pratar vi om allt. Alternativkostnaden är den största boven. De 200k ni pruttar in i den nya bilen hade kunnat växa i en indexfond istället och gett en avkastning på 20-30% (i normalfallet) de kommande 3 åren istället för att investera i något som minskar i värde över tid. Skulle inte förvåna mig om det skiljer 100k bara där, med tanke på att värdeminskningen sker på hela bilens belopp.

Sen ska ränta på lånet räknas in. Har ni just nu bara ett privat-lån till föräldrarna så antar jag att ni inte har någon ränta alls? Räntan blir väl ca 3000kr/månaden på det lånet som ni behöver? Såvida ni inte får ett nytt privatlån. Blir väl 100k till på 3 år ungefär.

Med det låga miltalet så tror jag inte ni tjänar in laddhybriden alls när man räkna på hur mycket dyrare en laddhybrid är i inköp. Räkna på det också.

Sen presenterar du siffrorna som du kommer fram till och förklarar att ni kan ta 2 veckor på franska rivieran och ha 200k (eller vad det nu blir) ytterligare i handen om ni väljer att behålla den gamla bilen i några år till och fråga om hon tycker att det är värt det.

Nu vet jag inte om min amatörmässiga kalkyl har någon som helst förankring i verkligheten, men det är värt att räkna ordentlig och visa vad ni hade kunnat få istället. Du kommer ingenstans utan att presentera ett attraktivt alternativ till bilbytet när “vill byta bil vart tredje år” är känslomässigt förankrat. Du måste ha något i utbyte som ammunition, erbjuda ett alternativ som är lika eller mer eftertraktat, fast billigare.

Om det inte går vägen klarar ni nog er ändå. En bil är en bil… Vissa saker kan få vara dyrare om det är något man värdesätter högt. Om du inte kan komma på något som hon hellre vill ha för de pengarna ni sparar så är det de facto det som hon värdesätter högst och då är det en god investering i välbefinnande.

3 gillningar