Byta däcka Tesla RWD?

När jag bytte till sommardäck upptäckte jag en skada på ett av däcken som måste bytas. Jag kan noll om däck men vill gärna komma undan utan att det kostar för mycket.

1. Räcker det med att byta det trasiga eller måste man byta 2 som sitter på samma axel? Övriga däck är fräscha.

2. Ska man googla upp en random däckverkstad i min stad och boka en tid eller bör man köpa däcket på egen hand? Vart i så fall?

3. Är det viktigt att däcket är av samma märke som alla andra? De som jag har nu är Hankook Ventus S1 evo3

Tips och tricks mottages tacksamt!!

Du ska byta två däck och se till att de nya sitter tillsammans parvis, fram eller bak. Anledningen är att du inte vill ha olika rullomkrets på hjulen, speciellt inte på drivande hjul (bak i ditt fall) men även ABS:en tycker inte om det. Jag har gjort det misstaget själv på just en Tesla efter punktering och det slutade på verkstad…

2 gillningar

Det går bra att byta bara ett däck, förutsatt att det inte blir en markant skillnad i mönsterdjup eller fabrikat/modell - jämfört med det andra däcket på samma axel.

Ring en däckfirma och fråga om de har den däckmodellen bara (eller nästa generation av samma modell). Det går kanske att spara någon hundralapp på att köpa det själv online och sedan ta med det - men för de modeller jag har köpt har det faktiskt varit helt okej pris på däckfirmorna (en var del av Euromaster och en var Däckteam).

2 gillningar

Komma undan billigt:
Köp beg. likslitet däck och byt bara det trasiga.

Göra det bra:
Byt två däck på samma axel, spara det som är bra eller sälj vidare. Sparar du så kan det troligen användas om något av de främre däcken pajar, men oftast bättre att byta även båda fram då.

Mindre ekonomiskt men tidseffektivt (Bara ett däckfirmesbesök)
Köpa 4 nya däck.

Det kan vara olika fabrikat av däck fram/bak eller tom på samma axel, men det är något mindre risk för krångel om de är så som något likadana.

2 gillningar

Visa det skadade däcket för en däckverkstad.

Du säger själv att du kan noll om däck, det är inte säkert att däcket måste bytas. Det kan gå att laga skadan.

1 gillning