Byta eller behålla bilen

Har idag en hynduai i40 2018
9600 mil
Diesel
Garantin gick ut i mars
Köpt för 3,5 år sedan för 189 000 kr
Är avbetald nu
Växellådan byttes i april via garanti.

Problemet med den idag är att glödstiften sitter fast enligt hynduai och kostar 30 000 kr at byta då man måste fixa topplocket pga att de sitter fast.
Så när det blir mellan minus 5-10grader så vill bilen inte starta.
Får ca 120 000 kr för bilen idag om jag byter in den.

De jag tittar på är hybrid Kia ceed eller optima. Ligger på 280 000 kr - 330 000 kr

Leasing tittar vi lite också på och ligger på ca 4500 kr/månaden

Vi amorterar 2000 kr och har det i tanken om vi skulle byta bil. Då vi bakar in det i huslånet och amortera specifikt på det lånet.

Hur hade ni gjort?

Fixat felet och hoppas att den håller och behåller den i något/några år till

Sälja och ta en leasing och använda pengarna från bilen till leasingen

Byta bil till en hybrid och låna resterande pengar och amortera bort det på 3-4 år

Dock tillkommer laddstolpe för 20 000 kr då vi har långt från huset till uppfarten. Dock är det väl mer en investering på sikt.

1 gillning

Kolla med en annan verkstad först.
Topplocket behövs bara fixas om det går sönder när man försöker ta ut dem, vilket det kan göra om dem sitter riktigt fast.

2 gillningar

Ja jag tänkte kolla med en anna verkstad också. hynduai verkstaden har använt en maskin som ska skaka loss glödstiften och de hade kört den på den högsta hastigheten som de vågade utan att man drog sönder dem.

1 gillning

Å ena sidan bör en bil från 2018 som gått under 10000 mil ha ganska många problemfria mil kvar. Nu har jag förvisso ingen egen erfarenhet av just Hyundai.

Men ett växellådsbyte samt kass glödstift (det bör vara mer än ett om den blir så pass svårartad) på denna tid tyder ju inte direkt på någon toppenkvalite vilket nog hade fått mig att ta mig en funderare.

Att glödstift inte går att få loss på en 3.5år gammal bil låter också anmärkningsvärt. Ett gammalt knep är att varmköra motorn ordentligt innan man försöker lossa glödstiften men det får man väl hoppas att verkstan har provat. Dessutom är det knep som kan behövas på lite äldre bilar, det borde inte behövas på en så ny.
Jag hade nog låtit en verkstad till kika…

Vad säger försäkringsbolaget? Har ni helförsäkring är det väl maskinskada? Lycka till hursomhelst :slight_smile:

Det bör gå att få loss dem, talar av erfarenhet då pappa haft bilverkstad i många år och allt går alltid att få loss :grinning:

I värsta fall sågar man av dem, borrar ur dem, monterar en insatsgänga och skruvar i de nya…

Så, testa annan verkstad…

Har råkat ut för att verkstaden drog av två glödstift på en Hyundai. Dom fick ta bort toppen och skicka den till en annan verkstad som borrade ur de avdragna stiften. Gick på garantin. Var utan bil i 2-3 veckor.

Hur länge stiften håller beror på användningen. Korta körsträckor förkortar livslängden. Dieslar passar bäst för den som mest kör längre sträckor.

Min far hade en Hyundai under många år. Det var den mest driftsäkra och problemfria bil han någonsin haft.

Det låter som ett vanligt fel på bilmodellen. Med andra ord, försök få det åtgärdat på garantin. Strunt samma att den gått ut, fråga efter goodwill. Jag tycker det låter som en oacceptabel åkomma, det är ingen förslitning eller något du kunde förhindra.

I andra fall, kan helförsäkringen ta det. Tveklöst tycker jag om du nu har helförsäkring. Kolla självrisken innan bara. Den kan vara hög.

Menar de att provat på högsta hastigheten eller inte? Om inte så är det nog bara att prova, antingen lossnar de eller inte. Ofta får man faktiskt mer kraft för hand med en rejäl hävstång på verktyget. Finessen med maskinen är att den har en slagfunktion men den är inte alltid starkare.
Ett alternativ kan vara att vända sig till en lastbils/bussverkstad som har kraftigare så kallad mutterknackare.

Sälj den nu på sommarhalvåret till ett bolag som köper bilar och använd all överbliven mental energi till roligare saker. Gjorde själv just så och bytte till en Kia Ceed 2019, helnöjd att slippa tänka på vad som ska lagas på en gammal bil.

Jag hade leasat eldriven bil/hybrid och lagt överskottet från fslj på högavkastande preffar: Corem, Sagax, SBB. Lycka till :crossed_fingers: