Byta fond eller fortsätta med fler?

Jag har det mesta i lysa. Men också fonder. Jag började utifrån RT “bästa fonder” när Avanza global rekommenderades. Sedan kom LF global. Då behöll jag det jag hade i Avanza men började månadsspara i LF istället Nu är ju DNB nr 1… och gissa vad jag tänker göra… :sweat_smile:
Jag har dessutom några olika breda billiga svenska indexfonder.
Vad finns det för fördelar/nackdelar med att ha flera likartade fonder?
Finns det några negativa eller positiva effekter i att byta hela globala innehavet till en enda globalfond? Och de svenska till en.
Och för er som undrar - jo då, jag har aktier också :rofl:. Hur konstigt det än verkar, ligger jag över snittet för en “Avanzian” , men jag tycker det är dags att sluta göra nybörjarmissar och ge tusan i att göra random ändringar ett par gånger om året.

Typ inga enligt mig :slight_smile:

Inga egentligen, mer än att det är onödigt krångligt och “kladdigt” i portföljen. De har i princip samma innehav typp 90-99%

Förenkling är väl en av de största positiva effekterna :slight_smile: Nackdel kan vara att ligga utanför marknaden någon dag medans bytet sker, om marknaden råkar gå uppåt just den perioden. Men kan ju lika väl vara tvärtom, att du tjänar på bytet om marknaden skulle gå ner medans du står utanför under bytet.