Byta fönster eller inte?

Du kan räkna ut besparingen på denna sida Vad sparar du på att byta till energimärkta fönster? | EQ Fönster

En bra sak att tänka på om du väljer väldigt energieffektiva fönster är att man ofta får kondens på utsidan under vår och höst eftersom att det yttersta glaset blir så kallt (värmen stannar inne). På fönstren du har idag så åker värmen ut och värmer upp det yttersta glaset vilket gör det svårare för kondens att binda sig. Du kan googla kondens nya fönster för lite mer information. Redan mellan U-värde 0,9 och 1,1 är det rätt stora skillnader i hur länge kondensen stannar. Risken är extra stor om fönstren sitter liv med fasaden ute, det är lite växlighet. Det finns så kallade antikondensglas (AGC) men personligen har jag lite svårt för dom för dom är mörkare och det är en beläggning på själva glaset så dom blir knepigare att tvätta.

En annan bra sak att ha i åtanke är att kolla hur stor den nya glasytan blir, det finns olika serier hos dom flesta tillverkarena med olika stora karmar. I regel kan man säga att det alltid blir mindre glasyta i nyare fönster på grund av stabilare konstruktioner. Du finner snittritningar på dom flesta tillverkarnas hemsidor.

Tänk också på ventilationen, om det inte finns tilluft idag skulle jag beställa fönstren så dom har spaltventiler från fabrik (en ventil per rum ej badrum, kök eller tvättstuga då du har frånluft där). En ventil täcker cirka 20kvm med tilluft vid normal takhöjd. (Detta gäller bara om du har så kallat “självdrag”).

Sist men minst skulle jag rekomendera att välja ett välkänt fabrikat som SP, Traryd, Elitfönster, Outline, ERA-fönster eller liknande. Det kan vara lockande med lågprisfönster eller PVC-fönster men mitt råd är att köpa något lite mer känt varumärke så kommer det vara enklare få tag i bra montörer och enklare hitta reservdelar framtiden.

1 gillning