Byta från AMF räntefond lång?

Hej,

Har läst att flera här inne skriver att de är skeptiska till långa räntefonder nu när ränteläget ser ut som det gör. Borde jag byta till korta räntor eller en fond som mixar, typ Spiltan?

Hej!

Att ha både korta och långa räntefonder är absolut bra, men som du säger så kommer långa räntefonder inte att avkasta så mycket framöver.
Men om du inte vill vara så aktiv så passar det bra att ha både långa och korta räntefonder i portföljen, alternativt att ha det som ska ligga i räntefonder på ett sparkonto med ränta som garanterat avkastar.

Här har du en artikel som Jan har skrivit som handlar om alla typer av räntefonder mm.

För den som vill ta lite högre risk: välj AMF Räntefond Lång och Spiltan Högräntefond ungefär 50/50.

Kan jag vänta till årsskiftet när det är dags att ombalansera, eller borde jag byta nu?

Du kan byta direkt.

Är det inte svårt att ge råd om korta/långa räntefonder när man dels inte vet sparhorisont, dels riskbenägenhet, dels övriga portföljinnehav?

Jag kör 80/20, långsiktigt sparande. Vill inte köra större andel aktier då jag vill kunna sova gott om natten, så är inte allt för riskbenägen.