Byta ut långa räntefonder?

Hej, kör idag en 80/20-portfölj där jag har 20% av sparandet i AMF räntefond lång. När jag läst lite här inne verkar det som att folk avråder från att ha kvar denna, då räntorna eventuellt är på väg upp och då lönar det sig inte med långa räntor (rätta mig gärna om jag har fel). Borde jag byta till någon annan räntefond? I så fall vilken?

Tack på förhand.

Hej Anna!

Tyvärr så är det som du säger att just långa räntefonder är mer känsliga för ränteuppgång än korta räntefonder, visst vi bör kanske se en ränteuppgång inom kort men Riksbanken verkar inte vilja höja så mycket mer.

Du kanske kan köra 10% i just AMF Lång och 10% i någon korträntefond?

Om du vill lära dig lite mer om just räntor och hur dom fungerar, så har Jan gjort en artikel om just räntor som du hittar här!

Tack för svar, Robin! Ska jag sälja 10% av det jag har i AMF då eller bara börja spara i en kort räntefond tills jag kommer upp i samma summa? Vilken korträntefond rekommenderar du/ni?

Sälj av 10% och investera det i en kort räntefond, kanske Spiltan Räntefond Sverige?

Det kostar inget extra i räntepåslag att sälja och köpa andra fonder i ett ISK?

Nej, inga extra kostnader i ett ISK.
Vissa fonder kan däremot ha extra kostnader vid försäljning, men detta gäller för alla typer av konton!