På minpension.se finns pensionssimulator. Du kan ju jämföra utfallet mellan nuvarande tjänst och det du blivit erbjuden.
Det kan ge en fingervisning av vad skillnaden blir.
Tack! Har kikat där men hoppas också få lite mer konkreta tips via det här forumet. Det kanske finns någon i forumet som har erfarenhet av ett liknande skifte och kan dela lärdomar (och do’s and dont’s).
Nu får @Monica eller någon som vet förklara det här: Jag förstår att det är bättre att ha förmånsbestämd ITP2 än tiotaggarlösning/ITP1 i vissa fall. Men finns det verkligen situationer där man ska undvika att byta arbetsgivare för att man haft en ITP2? Den gamla intjänade ITP2-delen försvinner väl inte bara för att man slutar ha en arbetsgivare som betalar in på den? Måste väl vara en enkel logik där man tjänar in X% av sin lön i pensionslöfte för varje år man arbetar?
När en person lämnar ITP2 omvandlas de inbetalda premierna till ett fribrev. Fribrevets värde är då de inbetalda premierna. Men premierna går inte att placera utan räknas upp med inflation (ITP2, inte alla förmånsbestämda pensioner får uppräkning). Då finns inte längre någon koppling till procentandel av någon viss lön, t ex sista lön i ITP2.
Är det korrekt @Monica ?
Precis som @C.R.E.A.M skriver så omvandlas “förmånen” till det belopp som har hunnits betalats in. Det saknar då helt koppling till lön eller anställningstid som ITP2 normalt har och räknas sen upp med ett pensionstillägg motsvarande inflationen årligen.
Är man äldre och har en bra lön kan det därför vara svårt att nå samma nivå som en fortsatt anställning inom ITP2 skulle ge, trots bra premieinsättningar.
@ClaraB Kolla in Alectas rapporter om tiotaggarlösning ( det är när man avstår från ITP2 till förmån för en premiebaserad lösning). Det är lite det du är ute efter tolkar jag det som. De diskuterar när det kan vara bra och vad man bör tänka på. Tiotaggare och frilagd premie | Alecta
Var går gränsen för vad som räknas som ”äldre” (tex 45 år, 55 år, 60 år) och vad räknas som en ”bra lön” (tex 50 kkr, 60 kkr, 80 kkr per mån)?
Dessutom, hur ser uträkningarna ut som visar att det skulle vara svårt att nå upp i samma pension om man byter från ITP2 till ITP1? Och vilka antaganden görs, om exempelvis inflation, förväntad utveckling på ITP1 placeringar, löneutveckling, osv?
Personligen skulle jag anse att äldre är när du har mer än 2/3-delar av din intjäning ordnad, dvs 20 års anställningstid.
Bra lön skulle jag anse när du får en rejäl summa med 65% beräkning. Du får 10% upp till ca 46 tusen och 65% på överskjutande del.
De uträkningar som finns baseras på ITP2 jämfört med tiotaggarlösningen, dvs inte ITP1. Vill du ha det får du räkna själv. Vill du ha info om ITP2 jmf med tiotaggarlösningen vilket sannolikt är mer intressant för TS då hon vill ha en bättre deal än ITP1 så rekommenderar jag dig att ta kontakt med Staffan Ström, pensionsexpert på Alecta. Han kan detta på sina fem fingrar.
20 års intjänandetid.
Anställningsår före 28 års ålder ger ingen ITP2.
För mig var det givet att jag avsåg pensionskvalificerande arbetsår, men bra att du förtydligande det. ![]()
Tack - läste den och fick med mig en del nyttigt. Och tyvärr bekräftar den även - tycker jag - att det är svårt att byta arbetsgivare sent i livet (givet de förutsättningar jag har) och behålla motsvarande pensionsnivå om den nya arbetsgivaren inte har ITP2. En rätt hopplös situation…
Ja, jag håller med dig. De förmånsbestämda pensioner är en gyllene bur med inlåsning. Om man kliver därifrån “straffas” man hårt genom lägre pension.
Kan vara skönt att befria sig ur buren. ITP2 förmånsbestämd är inte perfekt heller. ITP2 har lönekapning. Motiverar inte ‘att ge gärnet’ på slutet.
Jag skulle förhandla avsättningar utöver ITP1 nivån. Vill nya AG din erfarenhet & ålder då förstår de att de ska matcha ITP2 på något sätt för den är vanlig bland kandidater. Premietrappa kan vara en bra modell eftersom du kan hänvisa till Collectums. 80-90-100 möjlighet kan vara relevant?
För din nuvarande AG blir du en stor förlust, eftersom ITP2 premier är ganska låga just nu och AG får ingen avkastning efter de dyra åren. Kanske förhandla ‘smärtepengar’ och stanna?
Anser även att det är inte faktabaserat att ITP2 är för dyrt. Just nu är ITP1 dyrare i din löneskala. Hur länge det varar vet man aldrig. Tiotaggare med frilagt premie skulle gärna ha ITP1 premeir i dagsläget.
Det är risken att premien blir hög AG vill bli av med, men det får AG betala lite för.
Kan det alltså vara bättre att bli tiotaggare innan man slutar, för att helt enkelt flytta beloppet till en indexfond som bör avkasta mer än inflationen?
Sitter precis med den frågeställningen. Vad är jämförbart för den som suttit med ITP2 och hög lön i 18år… men inte avser att sitta kvar de sista 10-15 åren i samma struktur. Motivationen till detta är ffa för att ha flexibiliteten att gå ner i arbetstid eller i lön för att plocka det som känns roligast utan att det påverkar kalkylen lika mycket som en baserad på slutlön. (dvs livs och arbetsglädje utan allt för mycket monetär kostnad)
Utveckla gärna hur du tänker kring att argumentera om en likvärdig lösning från nästa arbestgivare?
Här kan man även tänka sig en kalkyl på en Direktpensionslösning i eget bolaget. Hur skulle du räkna fram det?
Alla tips mottages tacksamt. ![]()
Men om det inte finns några sådana uträkningar, hur vet du då säkert att det skulle vara svårt att nå upp i samma pension om man byter från ITP2 till ITP1?
(Notera att jag inte menar för ett specifikt fall, utan frågan gäller det generella uttalandet att det är svårt att nå upp i samma pension om man byter från ITP2 till ITP1.)
Är det inte enklast och tydligast om du bara ber att få en lösning motsvarande “frilagd premie”. Dvs du har en tjänstepension hos någon förvaltare (t ex skandia) och så avtalas bara om att företaget betalar in en given premie.
Då kan du ha enkel koll på att dom betalar in premien och du kan bestämma överplaceringarna (inom vissa gränser iaf).
Så skulle jag har gjort iaf. Då har man ingen inblandning med vara sig ITP1 eller ITP2 eller den klåfingriga staten.
Låter som du menar 10 taggar lösning vilket kan vara bra men lika ofta inte. Mycket ins and outs för att de ska bli rätt. Vad jag hör så rekommenderas de inte. Sitter själv med en dyr dålig sådan lösning sedan många år som inte heller går att flytta.
Dessutom är det väl en lösning om man tillhör ITP2. Dvs arbetsgivaren måste erbjuda ITP2 vilket väl var grundproblemet för TS.
Dessutom är du inte ”fri från staten”. Frilagd premie är bara för ITP2 delen över brytgränsen. Man ligger kvar i ITP2 för delen under brytgränsen (7,5 x IBB)
Jag har själv haft mycket bekymmer med pensionen och AGs roll i det…
ITP2 är en modell som inte tillåter att trappa ner i lön utan att man egentligen pensionsmässigt jobbar ‘gratis’ åt AG. Man intjänar ingen pension vid lägre lön. Galet system. Lönekapning neråt har man inte hörd om …
Vill man känna sig fri och ha alla möjligheter på flexibilitet och planerbarhet skulle jag göra det rätt enkelt på följande sätt:
Collectum har en tabell på premietrappa. Ålder och lön ligger till grund. Den ger mer premie än för ITP1. Den är beräknad att landa vid karierens slutmål på liknande nivå som förmånsbestämd. Bättre referens kommer man knappt att få.
Frilagda premien utsätts för premiekapning och skall undvikas, det gör inte premietrappa. Man kan perfekt planera mot framtiden. Utveckling på dina placeringar bestämmer avvikelse.
Att öppna en försäkring hos lågkostnadsaktörer Avanza eller Nordnet bör vara förmål för diskussion. Om AG inte vill/kan detta (Iaf Avanza är ‘krånglig’ för AG pga endast direktavtal med AG) skulle jag komma överens om följande mellanväg: Man tar försäkringen i ett annat bolag - som man kollar upp kostnader för innan avtal - men efter anställningens slut ska AG gå med på att flytta till ett biligt bolag. Då kapar man senare kostnaderna. Denna variant kräver inget avtal mellan AG och Avanza. Om man tänker jobba där 20 år kan man börja ny försäkring efter 5 år och flytta fribrevet. Allt detta ganska enkelt att genomföra faktiskt. Jag löste det med min AG på detta sätt.
Att grubbla över möjliga ‘förluster’ versus förmånsbestämd bör man släppa. Går aldrig att veta. Antar att din nuvarande AG konkar 5 år innan din pension eller liknande: Du har inga garantier där heller hur du kommer lönemässigt i mål.
Jag har TIO med frilagda premier, lägre än Premietrappa. Ligger bra till mot förmånsbestämd, men tappar mot ITP1 just nu. Därför anser jag att dåliga ryktet om TIO egentligen inte är berättigat. Problemet här är att gemena man (och många AG) inte förstår vilka handlingar de ska göra aktivt för att undvika alla avgifter som passiviteten och ‘neutral rådgivning’ medför.
Tror inte arbetsgivaren avsåg “lika förmånligt som IPT2”, utan att dom likt många arbetsgivare utan kollektivavtal erbjuder att sätta in lika mycket tjänstepension som den kollektivavtalade IPT1.
Har varit med om rekryteringar som fallit på grund av detta, det blev helt orimligt dyrt för arbetsgivaren att ge lika förmånlig pension som personen fått av att stanna kvar på IPT2.
“Lön + Pensionsavsättningar” borde ju då ses som ett “paket”. Det nya företaget var helt enkelt inte att beredda att betala lika mycket som det tidigare jobbet, när man beaktar både lön och pensionsavsättningar.
Inte konstigare än att vissa företag vid jobbyte inte kan matcha nuvarande lön på föregående företag (när man bara tittar på lönedelen).
Uppenbart borde “pensionsdelen” av anställningsavtalen få större uppmärksamhet i många fall.