Byta från ITP2 till arbetsgivare utan kollektivavtal

Lönekapning gäller nog bara för de över 59år. För folk över 59år finns omvänd lönekapning, dvs mycket låga löneökningar ger inte så låg itp2-intjäning, som borde vara fallet

ITP2 tillåter visst att man trappar ned, då man kan aldrig bli av med intjänat inom itp2. Däremot minskar den intjäning framåt om du går ned i tid.

Man tjänar in itp2 vid alla inkomstnivåer i princip men mest över 7,5BB.

ITP2 har som inget annat tjänstepensionsystem att man kan gå i pension vid 62år år o en månad med full itp2.

2 gillningar

Har bytt fr itp2 till 10-taggare. Blir nästan alltid sämre pension, vid samma lön. I princip gick hela min löneökning vid jobb-bytet till att kompensera för sämre pension för 10-taggare. Sedan finns viss chans att avkastning skulle kunna bli bättre än minpension föreslår MEN risken är betydligt större att avkastning tom blir lite sämre än vad minpension föreslår om man försöker sig på att försöka kompensera sin 10-taggare med riskfulla investeringar. Det lilla som talar för 10-taggare/itp1 är om du börjar ta ut dem när du närmar dig 80års åldern för då har de ju hunnit o växa till sig (o kanske förbi itp2). Dock måste du kunna leva på itp2 fram tills dess

1 gillning

I mitt fall tänkte jag inte vara kvar hos mig arbetsgivare till pension och då var det bättre för mig att välja 10-taggarlösningen så snart det gick.
ITP2 hade hamnat i fribrev och räknats upp enligt Alectas styrelses beslut (inflationen). Ingen möjlighet att påverka utfallet.
Tiotaggaren har jag efter avslutad anställning kunnat flytta till Nordnet och har en bättre möjlighet till värdetillväxt och ett återbetalningsskydd.
Så för mig var det ett bättre val.

1 gillning

Om jag förstår rätt så kan jag inte göra något åt att ITP2 hamnar i fribrev, och när den väl är där så är den låst där fram till pensionen?

1 gillning

Det finns inget som hindrar att du byter igen till en arbetsgivare med ITP2 och då kan inbetalningarna starta igen.
Det finns andra situationer när ITP2 endast tillfälligt hamnar i fribrev såsom längre tjänstledighet.

Tidigaste uttagsålder är 55.

1 gillning

Tack! Bra att veta. :pray:

En annan fråga om fribrev. Om man har valt efterlevandeskydd etc bör det plockas bort innan ITP2:an läggs i fribrev?

Det är inget återbetalningsskydd på den förmånsbestämda pensionen (ITP2), däremot har du familjepension. Du kan dock ha valt återbetalningsskydd på din ITPK. De olika efterlevandeskydd som finns i Alecta | Alecta

1 gillning

Ja det stämmer, jag har familjepension på ITP2 och har valt efterlevandeskydd på ITPK. Bör jag göra något med det vid fribrev?

Om du ska ha återbetalningsskydd för din ITPK beror helt på din livssituation.
Familjepensionen går till make/maka/registrerad partner (ej sambo) eller barn under 20 år, men den kostar inget att ha. Hade du tagit bort den innan så hade du fått mer inbetalt i ITPKn, men nu gör det ingen skillnad. Familjepension - Collectum

Tack Monica. Och vet du om jag kan välja att ta bort återbetalningsskyddet när pensionen ligger i fribrev eller är alla mina val låsta då fram till pensionen?

Det kan du göra när som helst så länge du inte har påbörjat utbetalning.

1 gillning