Visst kan det vara skillnad. Men ägaren i UK är stor och där är provanställning standard. Det gick att frångå ändå. Jag har bytt jobb tidigare och där har det inte ens varit på tal. Men visst har man inget val så har man inte, men då hade inte jag tagit jobbet. Det var inte så att jag satt i sjön.
På mitt första jobb efter examen kom ett nerläggningsbesked väldigt hastigt. Då var man ju glad att inte vara provanställd och behöva gå direkt, och jag fick avgångsvederlag trots att jag inte ens hunnit börja arbetet
Jag tycker att det är en röd flagg att de inte erbjuder föräldralön till alla. För mig hade det varit mycket viktigare med en föräldravänlig arbetsgivare än högre lön. Det är många år av vab och behov av flexibla tider efter föräldraledigheten. Om du inte får tjänstledigt under din provanställning hade jag definitivt berättat innan du behöver säga upp dig.
I min sektor är det normala att det finns en karensperiod från det att man börjar jobba tills att man kan börja få föräldralön. Föräldralön under VAB har jag aldrig hört talas om, enbart under långa, sammanhängande perioder av ledighet.
Men, nu sitter vi och jänför branscher och sektorer igen man får acceptera det som är någorlunda normalt enligt kontexten. Eller vara vass på att förhandla.
Jag tycker du ska vänta tills du har ett kontrakt i handen, innan du skriver på berättar du att du är gravid och frågar om det kommer vara ett problem. Detta samtalet spelar du in i smyg.
Jag hoppas och tror att det går jättebra, eller så är det en fulchef som du ändå inte vill jobba för. Men du kan då bättra systemet för andra genom att bränna denne på lämpligt vis till högre chefer, media eller anmäla för diskriminering beroende på vad du finner lämpligt.
Jag har haft oändliga diskussioner med min fru om det här där vi dividerat kring när det egentligen passar att byta jobb och inte kopplat till barn. Någonstans landade vi i att det alltid finns hinder och något som skaver så om man vill byta någon gång i intervallet mellan att man börjar försöka på första barnet till att sista barnet kommit tillrätta på förskolan är det bara att köra. Man kanske är lite mer kräsen med vilka byten man vill göra, sidledsflytt för två tusen extra kanske inte är värt det, men en bra möjlighet är bara att ta.
Din SGI är skyddad om du blir arbetslös under graviditet och anmäler dig som arbetssökande ifrån första dagen. Den är även skyddad sista 6 månaderna innan BF även om du skulle sluta söka jobb eller blir arbetslös och inte anmäler dig som arbetssökande. Du kan sedan ta föräldrapenning så lite ni har råd med fram tills barnet blir ett år och sedan ta 5 dagar per vecka tills du hittar ett nytt jobb, då kan pappan ta över med föräldraledighet. Du har alltså ett ganska bra skydd så länge du tror att du kan hitta ett jobb inom 12-18 månader från att du blir av med jobbet.
Om pappan har osäker eller låg inkomst hade jag kanske tvekat, men om ni klarar er på hans lön + föräldrapenning på halvtid är det väldigt lite risk.
Vad gäller att berätta så skulle jag inte göra det såhär tidigt i graviditeten. Jag skulle sätta gränsen till att berätta för arbetsgivare/potentiell arbetsgivare till typ veckan innan man annonserar ut det helt offentligt till alla man känner. Det ska få veta det ifrån dig och inte en annan väg, men de behöver absolut inte få någon ytterligare extra förvarning än så.
Hmm..
Lönen är en sak.
Nu vet jag inte vad du arbetar med eller om 6000 mindre i månaden är en jätteviktigt för dig/er. Ofta inte det viktigaste när man har ett långt arbetsliv framför sig.
Är jobbet bättre för dig på andra sätt?. Dessa parametrar är viktiga oftast, Bra chef, Intressanta arbetsuppgifter?, Funkar jobbet som höggravid?. Korta jobbresor ?, hårt styrd arbetstid ?, hårt styrda arbetsuppgifter ?, bättre bransch?, sundare företag?, bra arbetsgrupp?, Normal tjänstepension? ETC ?
OM det rör sig om en större arbetsplats med normal hantering av livets händelser och en rimlig mängd individer som kan täcka upp för varandra och antingen en bra chef eller en BRA HR-avdelning som kan hålla cheferna på mattan blir det inte någon stor holabaloo tror jag om du blivit fast anställd direkt. Tala om för dom när du börjar där. Dom kommer förstå att du inte gjort det innan.
Att vänta längre är inte juste tycker jag även om det ett par månader till. Man bör ge dom rimlig tid att planera för din bortavaro och dina initiala arbetsuppgifter kommer troligen behöva modifieras beroende på din plan framåt. Dvs graviditeten kan påverka lämplig onboarding etc ganska direkt.
Får du en provanställning ligger du klart risigare till i praktiken tror jag. Då skulle jag nog överväga att inte byta jobb nu. Avbrutna provanställningar är inte så kul att ha i CV-n och att få nytt jobb kan bli besvärligare.
ELLER tala om det för dom direkt och riskera att inte få jobbet. Beror på hur konkurrensen ser ut hur det faller ut. Betydligt sämre konkurrensläge men bara som exempel i vissa tjänstemannayrken i vissa regioner är det svårt eller nära omöjligt att rekrytera kompetent personal år ut och år in och svårt att behålla folk över tid. Företaget kan då acceptera dig trots graviditeten.
Om dom är vettiga mot sina småbarnsmammor tror jag dom ofta blir kvar många år.
Det jag menar är att det är viktigt att det finns en kultur och en struktur som underlättar för småbarnsföräldrar när man överväger att byta jobb som just småbarnsförälder, det kan göra hela skillnaden om det går att jobba heltid under småbarnsåren. Formella förmåner är en del, men inte den enda. 6000kr mer i lön gör ingen nytta om man behöver jobba 80% för att få ihop vardagen. Statliga arbetsgivare betalar extra ersättning vid vab.
Jag har bytt jobb mitt under en graviditet, dock syntes det på intervjun. Fick ändå jobbet med provanställning vilket var en chansning från mitt håll. Men, hade bevisat mig tillräckligt så fick en tillsvidare i samband med föräldraledighet.
Tycker en också ska tänka åt andra hållet. Föräldraledighet är en stor risk för arbetsgivare för att många väljer att byta jobb. Så genom att fastanställa inför en föräldraledighet har de större chans att få ha kvar dig efter också.
En ekonomisk nackdel jag kommer på genom anställningsavtalen att man brukar få föräldrapenningstillägg från arbetsgivaren, vilket ofta kräver att en arbetat typ 6 månader för att berättigas till det. I mitt fall var det typ 2-3000kr/mån extra.
Jätte svårt läge. Min fästmö blev faktiskt inte tillsvidare anställd efter provtiden pga graviditet vilket var ganska påfrestande. Men som ni säger, vill man ens va på ett sånt ställe.
Sedan känner jag flera som varit öppna med sin graviditet och fått jobberbjudande ändå så att säga och alla de arbetsgivarna har liksom stigit i kurs hos alla.
Så jag hade nog sagt som det var och att matchningen blir bättre om det är positivt, då vill de verkligen ha dig
Men jag fattar verkligen oron och dilemmat.. svårt.