Byta strategi på 60/40?

Jag har lite samma tankar just nu, känns som att jag behöver maximera mer av mitt sparande i högre risk som 90/10 eftersom jag är något yngre och har många år kvar att spara. Tänker precis som du att jag ju inte kan vara för mycket i stay-rich för då kommer jag ju aldrig bli rich-rich :wink: För att få ränta-på-ränta-effekt vill jag ju pumpa in pengar NU som ger mycket avkastning.

Väntar också med spänning på nya avsnittet för efter att ha läst lite i forumet tror jag att jag liksom många andra missuppfattat hur mycket pengar man behöver ha mellanrisksdelen och att jag då lagt för stor del av mitt sparande där. Min tanke (som säkert ändras när jag väl lyssnar på avsnittet) är att fortfarande ha nybörjarportfölj men spara en mindre andel där än vad jag gör idag, typ att om jag skulle spara 10 000 per månad ska kanske 2000 gå till mellanrisk och 8000 till passiva hinken.

Det jag tycker är jättesvårt är att ändå hitta balansen så att det finns pengar till eventuellt behov om kanske 5 år utan att jag behöver nalla av min passiva hink, speciellt eftersom jag just nu INTE har något speciellt som jag vet att jag kommer behöva pengarna till. Samtidigt måste jag vara realistisk att det mycket väl kan bli så att jag skaffar barn/större boende om cirka 5 år och då behövs ju definitivt pengar. Därför tänker jag ändå att jag kommer fortsätta ha en nybörjarportfölj och skulle läget förändra sig inom 1-2-3 år att jag plötsligt får ett mer konkret behov och vet att jag behöver pengar inom x år så kan jag då omfördela igen och lägga mer i mellanriskhink.

Sorry, detta blev nog svamligt, det här är verkligen klurigt! Får hoppas Jan och Caroline släpper ett fantastiskt avsnitt snart som gör allt superenkelt :wink: