Byta till utländsk bank

Hej alla! :wave:

Jag har ledsnat på svenska banker överlag och har skaffat en annan europeisk bank som har bättre service.

Jag vill överföra hela min blygsamma förmögenhet om ca 3 mkr till den nya banken (i Litauen).

Har både Swedbank, Nordea och Skandiabanken men jag har ingen riktig relation till någon av den och mina pengar finns på Avanza.

Hur gör man det här på bästa sätt, när svenska banker krånglar över utlands överföringar på 50 k?

(Har inga KYC- eller dylika problem, vill bara att det ska gå enkelt och snabbt). Det lär väl bli ett onödigt frågebatteri när jag ens för över från Avanza!

Jag vet inte riktigt, men jag har inte sett någonstans att jag kan få utbetalt från Avanza till en utländsk bank?
Jag forskade lite i detta när jag planerade för min framtid med att ha en KF hos Avanza och föra över månadsvis till Revolut, där gick jag bet och måste ha en Svensk bank som mellanhand.

Kan tillägga att jag har dock inga problem att föra över från min Svenska bank till Revolut, då jag pratat med dom och anmält mitt kontonummer hos Revolut och sagt att det bara är dit jag kommer föra över. Alltså har jag mer eller mindra autentiserat att det är mitt konto hos Revolut, det verkar dom vara OK med.

När det är några miljoner i stöten så har jag dock ingen erfarenhet.

Lycka till!

Tack för svar! :smiling_face:

Ja det stämmer att man inte kan föra över direkt från Avanza till en utländsk bank, så det jag tänker att jag får göra rent praktiskt är att sälja av det som finns där och flytta till någon av mina svenska banker (lär ju välja en av bankerna att betala ut rubbet till, annars ser det kanske konstigt ut). Och så direkt från den svenska banken till den utländska OM den svenska banken vill samarbeta dvs. :sweat_smile:

Bra att det funkar för dig att överföra till Revolut, det kanske är lättare för dem att hantera när det är en enda mottagare. Det ska jag ta med mig! I mitt fall blir det ju också en enda mottagare iaf.

Hej Molly, välkommen till RT forumet :wave:
Tänker du dig att du ska investera i olika aktiefonder, obligationer, crypto och aktier etc i denna nya bank?
Eller endast i vanliga sparkonton?

Ytterligare en punkt att tänka på: väldigt mycket i sverige kräver bankid idag. Det kan du (troligen) inte få via utländsk bank. Så ev värt att behålla iaf en liten koppling till svensk bank (som jag förstår det)

Hej Stefan! Tack så mycket! :grinning:

Jag avser att göra diverse investeringar, dock ej crypto, jag har inte riktigt bestämt mig än för de exakta investeringarna. :smiling_face:

1 gillning

Bra poäng! :+1: Ja något sorts minimalt engagemang i svensk bank lär jag ju ha kvar bara pga det. Det går ju inte att fungera i samhället utan BankID. :smiling_face: Men annars är min tanke att flytta all förmögenhet till den utländska banken. Frågan är bara hur man gör det i praktiken.

1 gillning

Meddela din svenska bank dina intentioner och för över rubbet på en gång.

Du vet att det finns flera investment banker för aktieindexfonder, obligationer och aktier etc. Denna på Irland tex. Jag funderar på att flytta min något blygsamma fondportfölj hit efter lite efterforskande:

2 gillningar

Det absolut bästa vore väl att bara föra över allt på en gång, men jag är för att vara helt ärlig lite obekväm att göra det då jag fått för mig att det då kommer att bli en jäkla massa tjafs med min svenska bank (som inte känner mig väl och som inte har något som helst intresse av att hjälpa mig flytta 3 mkr). De känner mig som en vanlig arbetare.

Jag kan ju föra över själv i mindre belopp såklart men det är väl manuell handpåläggning på varje utlandsbetalning hos banken numera ändå? Någon som vet?

Har inga problem att visa var pengarna kommer ifrån vid frågor, vill bara inte ha tjafs och dröjsmål. Blir ju massa pappersarbete pga beloppets storlek.

Gammal tråd, men jag försöker.

jag skulle också vilja ha en ytterliggare bank för aktiedepå i ett annat land. ett land som ligger lite längre ifrån Ryssland dock.

Någon som har erfarenhet av att öppna konto och depå i t ex UK eller Schweiz och kan berätta hur ni gjorde och vilka skatter och avgifter ni fick betala??

Jag har varit med om en bankkris, 1992, och det hade varit otroligt bra då att ha ett konto i en annat land. Jag pluggade i Frankrike när mina kronor plötsligt förlorade cirka 40 procent mot andra valutor på några dagar och det var svårt att överhuvudtaget kunna betala med SEK och växla. Så för preppersyfte skulle jag vilja ha en mindre aktiefond i ett annat land.

Jag har pengar sparade hos SANTANDER BANK AS . Norsk filial till spansk bank.
På dessa pengar har man Norsk bankgaranti på 100k Euro
När jag iteragerar med dem används Svensk bankid precis som till vilken svensk bank som helst.
Inga problem har jag upplevt inte heller att föra pengar fram och tillbaka från min Svenska storbank. Största belopp jag provat är 250kSEK . gick lika enkelt som en liten överföring. Ingen extra SMS identifiering etc.
Kanske beror på att jag flera gånger tidigare fört mindre belopp fram och tillbaka? .
Överföring har tagit 1 dygn.

1 gillning

Åtminstone deras sparkonton verkar dock kräva att man är bosatt i Norge:

Hvem kan upprette sparekonto hos Santander?

• Du som har fylt 18 år

• Du som har norsk fødsels- og personnummer eller D-nummer

• Du som ønsker å sette inn sparepenger fra en annen norsk bank

Det är inte en spansk bank även om den ägs av spanska Banco Santander. Det är en norsk bank (norsk banklicens) och dom har filial i Sverige.

Dom har svensk filial för dem som bor i Sverige..