Byter jag jobb för tidigt om jag byter nu?

Hej!

Tänkte bara snabbt berätta om min bakgrund, anställningstider och vad ni tycker en acceptabel tid på min nuvarande arbetsplats är. Jag har vart i två olika branscher.

Brasch 1: Montage av stål etc.

En arbetsgivare. Stannade totalt i 10 år och 2 månader (varav två år av dessa var tjänstledighet).

Bransch 2: IT.

Arbetsgivare 1: Stannade i 1 år exakt. Första jobbet i den branschen efter högskoleutbildningen. Bytte jobb p.g.a. högre lön hos annan arbetsgivare.

Arbetsgivare 2: Stannade i 1 år. Bytte tillbaka till Arbetsgivare 1, då arbetsgivare 1 erbjöd mig en högre lön samt arbete på min hemort.

Arbetsgivare 1: Gick som sagt tillbaka till min föregående arbetsgivare. Stannade i totalt 3 år och 2 månader. Så total 4 år och 2 månader hos Arbetsgivare 1.

Arbetsgivare 3 (min nuvarande): Har vart här i 1 år och 1 månad. Är rätt trött på det. Alldeles för mycket jobb, sitter ensam på kontoret, är väldigt uttråkad och på samma gång överarbetat.

Så totalt på ~14 år, så jag nu hos min fjärde arbetsgivare. Dock har jag haft två tjänster innan jag har bytt bara efter 1 år (fast å andra sidan kom jag ju tillbaka till min föregående arbetsgivare då dessa ville ha mig tillbaka).

Hur ni om jag skulle byta igen kanske runt jul? Då har jag totalt 1 år och 6 månader på min nuvarande arbetsgivare. Eller ska man härda ut så man iallafall har två år på denna arbetsgivaren?

Är lite kluven då jag ej trivs och helst skulle göra något annat, i en annan bransch.

Uppskattar all input väldigt mycket.

Byt direkt om du inte trivs. Du har redan bevisat att du kan stanna 10år+ vid en annan arbetsgivare.

3 gillningar

(Lite spekulation och tankar hos mig när jag läst din text)

Du verkar inte trivas med IT jobben du fått.
Är det verkligen arbetsplatsen / arbetsgivaren du inte trivs med eller är det att IT och kontorsjobb inte riktigt passar dig? Speciellt när du jobbar ensam vid skrivbordet.
Vad är det du tröttnar på?

Precis huvudet på spiken.

IT är inget för mig, och det är nog det som har gjort att jag har bytt jobb en del, man tänker att det ska vara bättre, men jag måste ha ett mer praktiskt och rörligt jobb.

Jag tjänar helt okej, 50000 i månaden plus jourtillägg, fast jag hade gärna tagit något annat lättare/mer stimulerande jobb för 35000 i månaden. Låter kanske konstigt, men så är det.

Så det är att det är vid ett skrivbord och att det är inom IT jag inte gillar, så min tanke är att byta till en annan bransch. Jag är ganska finurlig på att fixa in mig här och där, och jag bor på pendelavstånd till Göteborg, så det finns ganska stor marknad.

1 gillning

Finns det möjlighet att gå ner i arbetstid och kanske kombinera med ett annat deltidsjobb som är mer fysisk?
Givetvis med tillstånd f ån nuvarande arbetsgivare

Om du byter igen runt jul så betyder det väl per automatik att den nya nyarbetsgivare är ok med att du inte stannade så länge på nuvarande arbetsplats?

Jag ser inget syfte med att “härda ut”.

1 gillning

nej det låter ok. det går snabbt inom tech. 1 år är bra. average på TikTok är 7 månader.

Byter du dessutom bransch är det väl ännu mindre konstigt i min värld. Då finns det en tydlig anledning till bytet som är enkel att förklara.

MEN se bara till att det uppfattas som att du byter TILL något du gillar så att man inte tolkar det som att du vill FRÅN något du ogillar oavsett vad du byter till. (Nya arbetsgivaren vill inte få känsla att de är din språngbräda ifrån förra jobbet och sen snart vidare iväg på till ytterligare något annat jobb)

3 gillningar

Tror det blir svårt tyvärr, men det är en god tanke. Jag kanske i första steget ska se om företaget kan erbjuda mig något annat, då företaget jag är på inte har IT som kärnverksamthet, utan massa olika positioner.

Du väckte en idé hos mig ändå där, så det tackar jag för.

1 gillning

Mjo, jag menade att jag kommer börja söka jobb då efter semestern kanske, och rimligtvis kommer jag få ett ganska snabbt (om det vill sig väl).

Med 3 månaders uppsägningstid så borde det bli vid jul (min semester börja i Augusti och är slut i September).

@Skogstomten helt korrekt. Kommer vara noga med att påpeka det och kommer även vara väldigt noga när jag väljer arbetsgivare.

Har ingen panik så sett, utan kan nog vara kvar här ett tag tills jag har hittat nytt bra jobb. Kommer väl börja leta efter semester är tanken, men skönt att man inte uppfattas som en “hoppjerka”, då jag har en annan anställning med 10+ år, så borde företag inse att man kan vara pålitlig, om man hittar rätt och det känns bra på arbetsplatsen.

Livet är alldeles för kort för att ha ett tråkigt jobb i min mening. Speciellt nu när jag inte har familj så har jag rätt lätt för byta bransch m.m. då jag kan lägga en del av min fritid på att lära mig om diverse saker.

Säker på att du har tre månader? Inte vanligt efter endast ett år hos en arbetsgivare. Normala är 1 månad. Men inget konstigt om du nu har tre månader.

Ja, det är 3 månader som gäller:

“Mutual notice period of three (3) months, and up to 6 (six) months, if the employment has been longer than 5 (five) years.”

1 gillning