C4 Grand Picasso eller Renault Grand scenic?

Hej

Kollar på en bättre begagnad MPV, kring 10 år gammal.

Blir nog en diesel automat tänker jag, kring 130 kkr.

Någon som har uppfattning om c4 Grand Picasso eller Renault Grand scenic?

Något speciellt att tänka på?

Jag har C4 Grand Picasso som jag köpte ny för sex år sedan. Den har bara gått 3000 mil. Det är en automat men med bensinmotor på 130 hk. Motorn räcker till, men den är ganska törstig (drar gärna 0,8 i tätortstrafik). Så en dieselvariant är nog klokare. Vad gäller automatlådan så fungerar den bra på den här bilen. Äldre varianter har en robotiserad växellåda som i vissa sammanhang kallas ryckomat då den är väldigt ryckig. Värt att kolla det innan inköp. Äldre modeller kan också ha gasfjädring vilket är bekvämt men potentiellt dyrt att reparera om det går sönder.
Bilen har inte haft några problem under de sex åren förutom ett trasigt tändstift som orsakade en bärgning efter ca ett år. Jag hade tagit fem års garanti och serviceavtal eftersom det här var min första franska bil (och jag var väldigt skeptisk).
Den är lätt att köra och har bra utrymmen. Inredningen känns plastig, speciellt rattväxelspaken som känns väldigt plastig.
Jag hade kört C4 Grand Picasso och systermodellen Peugeot 5008 (förra generationen) som hyrbilar innan jag köpte den. Jag gillade båda så därför blev det en sådan.
Renault Grand Scenique har jag bara provat i den riktigt gamla versionen. Helt OK, men jag gillade Ctroën / Peugeot betydligt bättre. Kan inte säga något om de som har kommit de senaste 10 åren.

1 gillning

Jag ägde en gång en Renault Grand Scenic. 2003 vill jag minnas att årsmodellen var. Automat bensin. Hatade den. Massa strul. En vän som lånade den beskrev det som att bilen vid omkörning varvade motorn, tog en cigarett och sa ”quoi?!? Köra om? Skulle jag?!?”

1 gillning

Har just sålt min Grand scenic 2014
Har varit nöjd med den.
Bra utrymme. Bra förvaring (under foten, stolen etc).
Hade gärna köpt en till om det fanns nya modell lika rumliga.

1 gillning