Cancerförsäkring med månadsutbetalning eller fast belopp

Jag såg att AIG ändrat i sin cancerförsäkring. När jag tecknade försäkringen så valde jag den högsta ersättningen som fanns vid det tillfället dvs. 200 000 kr i engångsutbetalning och 10 000 kr i månaden under ett år.

I den nya försäkringen har de tagit bort månadsutbetalningarna men istället höjt engångsbeloppet till 400 000 kr.

Mina villkor gäller tillsvidare, men hur hade ni gjort? Hade ni bytt till deras nya försäkring eller behållit den äldre? Nackdelen om man byter är att man får en ny ”karensperiod” på 60 dagar innan försäkringen börjar gälla, men det kanske är värt det? :thinking:

I mina öron låter det generellt som låga belopp. Har du en särskild anledning till att öht ha kvar försäkringen?

Men om sådan finns och 200k eller 400k verkligen gör skillnad så hade jag bytt. 400k är mer och 60 dagar är kort tid. Men läs det finstilta!

2 gillningar

Med tanke på hur vanligt cancer är och att ingen är skyddad mot det vill jag gärna ha kvar försäkringen. Jag har också en cancerVÅRDSförsäkring hos Alivia, men den fungerar såklart lite annorlunda.

Det är inget lätt val. Om man blir sjukskriven är de där månadsutbetalningarna på 10 000 kr ganska välkomna som ett komplement till sjukpenningen men visst det går ju att reglera själv utifrån en en större engångssumma också.

Okidoki, då är det ett val du gjort såklart. Är det den jag hittade villkoren för online så tycker jag personligen att 3500 om året är löjligt mycket (given min egen ålder) när försäkringssumman är så pass låg.

Men om du nu vill rulla vidare på den så ska du väl ha disciplinen att portionera ut de där pengarna? 33k i månaden är ju mer än vad medelsvensson har efter skatt. Vill du ha ut 10k i månaden räcker pengarna i över tre år. Det är “bara” de 60 dagarna som spökar (om övriga avtalet ser likadant ut).

2 gillningar

Tack för bra feedback! Ska ta mig en seriös funderare i helgen. :blush::folded_hands:t2:

1 gillning

Cancervårdsförsäkring? I Sverige?
Jag är ledsen att behöva säga den, men du har blivit lurad.

Det finns inga försäkringar mot att FÅ cancer. Har man oturen att få cancer, vill jag påstå att svensk offentlig sjukvård håller världsklass vad gäller cancervård.

2 gillningar

Täcker inte vanlig sjukförsäkring samma sak plus mer? Och tjänstepensionen kanske. Pengar gör dig inte friskare. Sen finns det ju ingen garanti på att du är frisk efter ett år eller någonsin för den delen. Mångas utgifter går ner de är sjuka också, man kanske varken kan eller vill göra resor t.ex.