Det verkar ju i princip vara allt som är räntepapper. 16 största innehaven utgör 90 % av totalen varav svenska staten 50 %, uppsala kommun 4 % osv. Är det så att den här future-varianten bara utgör någon procent (eller promille) av det hela då? Låter ju enormt risky om en sån liten andel kan få sånt genomslag?
Känns som denna inte puttrar på som andra globala index, hade inte tex lf global med värdekredit på tex 10% på avanza gett bättre resultat egentligen? Då får man en bra global fond och hävstång samtidigt.
Precis, det återstår väl att se hur väl den funkar. Aktieexponering via futures är relativt sett dyrare än t.ex. räntor. Därför verkar det vanligare att anvämda det i en kombination.
Det finns ju någon etf som diskuterats på forumet som för 10 pengar investerat ger exponering 9 mot globalt aktieindex och 6 mot räntor. En 60/40 med 1,5 ggr hävstång.
Men det finns inte så många alternativ om man inte vill ha så mycket ränta
Det är inte mer riskfyllt så länge du har valt din nominella exponering till samma värde.
Däremot är det ju kapitaleffektivt.
Lite kort tid för slutsatser, men än så länge är jag inte imponerad.
Det är en gimmick seriöst 0,97% i avgift för en indexfond med 140% aktieexponering, avanza auto 6 är bättre än detta med sina 115%.
Åter igen, denna kan vara aktuell där det inte går att få hävstång annars. Avanza auto aktieandel varierar, och den kommer antagligen inte ligga på 115% under längre perioder.
Håll er till en vanlig billig bred GLOBAL INDEXFOND som DNB Global Indeks S eller Lysa 100% aktier, back to the basics!
Medhåll. Dessutom kanske många själva kan/vill/vågar ordna med egen hävstång genom egna lån eller portföljbelåning. Då är det toppen att att det finns färdiga produkter för de som ändå önskar lite högre risk/akieexponering.
Fast den slår än så länge inte en vanlig global indexfond.
Ja, så är det ju. Ska bli intressant att höra mer om fonden i det kommande RT-avsnittet och om förvaltarna kan förklara det.
Tolkade jag rätt att valutarisken blir samma som för en “vanlig” globalfond?
Ska bli intressant med avsnittet! ![]()
köpte denna idag på Ava innan 12 och kan meddela att den kom in på ISK:t idag också. Väldigt snabb handel. +1 för Carnegie Global Plus ![]()
Jag gissar på att det är pga valutan, som beskrivs tidigare i tråden ![]()
Men vi får se, med lite mer historik sen så går det enklare att kolla/jämföra valutaeffekter samt effektiv kostnad för hävstången.
Gjorde ett par sökningar på Carnegie fonden och hittade pressmeddelandet vid lanseringen;
Structured as a daily-traded UCITS fund, Carnegie Global Plus exclusively uses derivatives to maintain a net market exposure ranging from 135 percent to 145 percent on a daily basis.
Innebär det att den har samma typ av urholkade effekt som Bull/Bear cert?
Super om @janbolmeson får med frågan till avsnittet Carnegie folket! ![]()
Så jag förstått det kommer fonden endast ombalansera hävstången ifall den avviker mer än ±5 procentenheter från 140%.
Urholkande effekten borde därför minimeras. Carnegie Bull har också gått över till denna strategi nyligen. Jämför senaste året för Carnegie Bull med XACT Bull så får du en inblick i hur stor skillnad detta kan göra.
@gunnarsson Mycket lovande om det inte är daglig ”reset” som det antyds i pressmeddelandet! ![]()
Har du någon länk där man kan läsa mer kring det hela?
@friisolen Läser mest informationsbroschyren och årsrapporterna för att hitta information.
Intressant nog tycks det vara så att Carnegie Bull haft möjligheten att avvika 5 procentenheter från 150% exponering sedan iallafall 2021 när förvaltningen skedde av Nordic Cross, men att de inte alltid använder möjligheten.
Bestämmelserna för Global Plus är liknande de för Bull: “Fondens innehav ska justeras om fondens aktieexponering […] avviker mer än 5 procentenheter från 140 procent”.
Alltså ska de justera om detta händer, men inget stoppar förvaltaren från att även justera dagligen.
Återstår väl att se hur de ombalanserat när årsrapporten släpps.
Drar igång den här tråden igen inför helgen med ett kort klipp från intervjun med Emil och Johan från Carnegie fonder som släpps nästa vecka.
Från en teknisk fysiker till en annan imponerar Emils huvudräkning på Jan:
Jag köpte den här på prov för en andel av tjänstepensionen innan jul. Jag är inte särskilt imponerad än av utvecklingen jämfört med index, men det är fortfarande för kort tid för att utvärdera. Jag misstänker att avgifterna äter upp fördelarna i den typen av marknad som vi har haft senaste tiden.