Hej! Funderar på att köpa ett hus som har en stomme av cellplast byggblock. Googlar man lite ser man att dessa är ganska dåliga ur ett brandsäkerhetsperspektiv. Jag tror att risken är liten men är orolig för att huset kommer att bli svårsålt pga av detta. Någon som vet något mer om denna byggnadskonstruktion?
Brandskyddsföreningen är ju inte direkt positiv.
Många tror att cellplast är säkert att bygga med eftersom det är tillåtet, men som materialet används idag utgör det en stor brandfara. Säkerheten bygger på att allt är perfekt, att det byggs exakt så som det är testat, att det är underhållet och oskadat och att ingen tändkälla tar sig förbi de skyddande ytskikten.
Ingen erfarenhet av just detta, men det låter lite som enstegstätade fasader, funkar på pappret, men vid minsta fel så rinner det in vatten. Jag lät bli att köpa hus med den konstruktionen, och jag hade varit försiktig även i dina byxor.
Vi pratar alltså om en stomme med cellplastblock som betongfylls i mitten?
På alla hus idag sitter det redan cellplast under grunden och runt om sulan.
Brandförlopp med antändning utifrån:
Vad är det för fasadmaterial?
Brandförlopp inifrån.
Är det gipsbeklädda väggar med en installationsson till stommen?
I mitt arbete bygger vi för mycket offentliga beställare och kommuner. I deras föreskrifter är det ofta inskrivet att cellplast inte får användas i exempelvis takkonstruktioner eller fasader just pga brandrisker. Och om det ska användas ska det byggas in på ett säkert sätt. Då gäller det offentliga byggnader med mycket höga krav, och där det vistas många människor som behöver kunna rymma ut vid en brand.
Om det skulle göra ett privat hus mer svårsålt har jag däremot svårt att svara på.
Jag hade dock inte valt att bygga så privat om jag fick välja, men då räknar jag också in- som någon skrev- eventuella fuktproblem.
Är ekonom men gissar bara att cell-plast är bra för minska energikonsumtionen → värdehöjande. Som motpol till argumentet brandrisk
Man kan minska energikonsumtionen med rockwool också = inte brandfarligt.
Yes precis sådana block där man fyller på betong i mitten, Dorocell.
Fasad=puts
Väggar invändigt=gips
Minns ni detta?
"Material bakom branden i London ökar snabbt i Sverige
Svenska Brandskyddsföreningen varnar för stora risker vid användning av det brännbara materialet cellplast, som låg bakom storbranden i London – och som ökar snabbt i Sverige. Det finns kunskapsbrister i branschen om cellplaster, visar en forskningsrapport från Skanska."
Möte en uppfinnare som skulle bygga hus i Afrika med cellplast. Skulle skickas i byggsatser. Men tror verkligehetn kom ifatt då de flesta cellplaster brinner sjukt snabbt.
Det finns många olika typer av cellplast idag som brinner olika bra. Tex Izodom är en tillverkare jag kom i kontakt med vars cellplast inte brinner mycket alls.
Kolla försäkringen skulle jag gjort så att man bet vad som gäller i värsta fall.