Det är precis det EU har, var det otydligt?
Det är inte sant
Vi har haft blandade tullar på usa med 10-25% på olika varor. Och jag sa aldrig att det var på alla varor. Seriöst bara erkänn att du läste fel osv.
För än så länge har du
Påstått att jag inte vet skillnaden på moms och tullar när jag inte skrivit ett ord om moms.
Påstått att jag inte vet skillnaden på svenska tullar och de trump sätter utan skälig grund.
Påstått att jag hävdar att ALLA varor från usa har 25% tullar när jag bara påpekade generellt att vi har tullar på 25% innan Trump kom till.
Varenda svar från dig än så länge har varit fokuserad på att få det att se ut som jag inte vet vad jag pratar om. Jag vet inte vad du har för problem med mina kommentarer. Men det räcker nu.
Var hot topic innan pandemin.
Sen gjordes ändringar som höjde kostnaderna något för Kina, men paket från Kina subventioneras fortfarande till viss grad. Detta gör att paket från Kina till Europa fortfarande är billigare att skicka jämfört med inom unionen/nationer.
Lägg därtill att ICA-koncernen får nya skattelättnader, har drösvis med specialavtal sedan innan som i praktiken fungerar som subventioner och sedan rena subventioner av valfritt svepskäl, t.ex. “det är nationell säkerhet att livsmedelsförsörjningen fungerar” så har du hur det ser ut i USA idag.
Problemet är att du påstår att EU och USA gör samma saker, vilket inte alls är sant. Det är inte “hyckleri” att försvara EUs tullar samtidigt som man dissar USAs tullar.
Både EU och USA, liksom alla andra sätter upp olika handelshinder för att skydda inhemsk industri. Att de gör det på lite olika sätt är ingen invändning mot att det sker.
Skillnaden ligger också i de positiva saker i regelverk i EU jämfört med andra större ekonomier. T.ex. konkurrerar Kina med massiva statsstöd och vedervärdig arbetsmiljö och USA konkurrerar med klart bristfälliga miljöregler. Så det är inte bara svart eller vitt utan finns rätt omfattande gråskalor.
Gjorde jag inte alls. Jag bara påpekade att 10% inte är sämre än de 25% Sverige har på varor från usa.
Och det påstående var innan jag fick reda på att de gamla tullarna fortfarande gällde. VILKET JAG PÅPEKADE TILL DIG.
Jag har ALDRIG sagt att Sverige och EU sätter tullar på samma sätt som trump. Det är du som LÄGGER SJÄLV TILL DET.
Mitt påstående var bara att vi egentligen inte ska gnälla över 10% när vi sätter 25.
Igen
DET VAR INNAN JAG FICK REDA PÅ OM DE GAMLA TULLARNA.
Nu har du i varenda kommentar försökt få det till att jag inte fattar något eller påstår saker jag ej har sagt.
DET RÄCKER NU.
Det är ju bra att USA har så många advokater för kommer väl debiteras endel timmar i rätten innan detta med återbetalningar är löst.
Varför tog inte Trump detta via kongressen från början, för att han är för egoistiskt eller va han rädd att inte få igenom tullarna?
Räknar du Trumps kraftfulla tullhot mot länderna i Europa som stod upp för Danmark mot hotet att invadera Grönland hit oxå!?? ![]()
USA styrs just nu av en stor narcissistisk pajas!
Ja åtminstone enligt EU själva, vi tycker att plastpåseskatter är lösningen på klimatproblemet. Det är lätt att förklä handelshinder med ord som låter bra men de verkliga motiven är inte alltid de som uttalas.
Det går att utforma handelshinder så de slår mot länder som upplevs som hot mot vår ekonomi för att maskera detta som miljöpolitik eller annat. Det imponerar dock inte på USA eller Kina när EU gör detta.
Vi är helt enkelt inte neutrala när vi bedömer de handelshinder EU och USA har.
Jag gillar inte dessa hot eller handelshinder alls men jag gillar heller inte EUs handelshinder som vi faktiskt redan har och inte bara hotar med.
I Sverige används Polismyndigheten för att upprätthålla statens våldsmonopol och rättssamhälle. Detsamma gäller för länder som Iran, Uganda och Nordkorea som alla har liknande myndighet med samma namn. Om man kan likställa tullar rakt av kan man väl enligt din logik även likställa dessa länders polismyndigheter med varandra? Eller är det kanske så att det hela kan skilja sig rätt markant utifrån hur de appliceras?
Invändningen är ju såklart mot hur det införs, inte att man inte ska skydda sin industri.
(Och även hur Trump använder tullar som ett vapen för att försöka få eftergifter.)
Och jag säger att 25℅ på vissa varor är bättre än 10℅ på alla varor. Det är en extremt viktig parameter som inte får tappas bort.
Att du blir upprörd och irriterad över det spelar ingen roll.
Varför har då inte USA gjort detta tidigare som övriga länder? Det kan ju knappast varit så att det inte känt till möjligheten?
Svårt att se det för det kommer ju dröja flera år innan eventuell effekt ses. Man ger ju inte direkt donationer i form av pengar utan har personal stationerad, uppbunden i diverse avtal lokalt/regionalt/nationellt och så vidare. Egen personal kvarstår och likaså personal. Vidare lär det ju öka kostnader på annat sätt då man inte längre är på europeisk mark och eventuell militär närvaro i norra Afrika samt Mellanöstern uteslutande måste utgå från hangarfartygsgrupper som då lär få ökade kostnader.
Men visst, man inför ju beskattningar på egna befolkningen samt motarbetar investeringar samt kallar det att bestraffa andra länder. Då kan väl denna stolligheten också inträffa även om det bara kommer kosta mer i slutändan.
Kanske kan du och @jonhi fortsätta er härliga dialog i PM?
Vänligen ha en lite trevligare ton i tråden!
Annars låser vi den.
Handelsunderskott. Amerikanare dricker mer Columbianskt kaffe än de käkar Amerikanst majs i Columbia och det går ju inte att de Columbia utnyttjar Amerika på det sättet.
Analys: ”Trumps nästa drag kan bli värre” | SVT Nyheter Analys: ”Trumps nästa drag kan bli värre” | SVT Nyheter
Lite insyn på framtiden