Checks and balances - Trumps tullar olagliga

I fall någon har missat det.

De 10% globala tullarna påstås nu vara 15% istället. Enligt nyhetssidan omi

1 gillning

Vore bra om du slutar sprida denna desinformation.

Fakta är att tullsatserna mellan Eu och US innan avtalet där Trump höjde sina tullsatser och Eu sänkte sina var enligt kommerskollegium:

“EU:s handelsvägda tullsnitt gentemot USA ligger på 2,43 procent. USA:s importtullar på varor från EU ligger i sin tur i genomsnitt på 2,37 procent, enligt Per Altenbergs beräkningar baserat på hur det såg ut 2022.”

Talet om att Eu har 25% tull mot US kommer från olika sociala medier där Trumpsidan försöker sprida sitt narrativ tex genom att hävda att vår moms är en tull.

Jag tror ingen blir lyckligare av att denna desinformation sprides ytterligare. Tack.

14 gillningar

Visst. Desinformation.

Likadant att allt jag handlat utanför EU inklusive usa och England har tullen skickat en räkning på 25% av värdet EFTER jag har betalat moms.

Börjar bli jävligt trött på att folk påstår sådant jag själv har betalat för flera gånger aldrig hänt.

Fast om man klickar vidare på den länken du har skärmdumpat, och läser själva innehållet- så är de tullarna som räknas upp tullar som USA lagt på europeiska varor- inte tvärtom? Eller läser jag fel?

3 gillningar

Ditt påstående var “Sverige har haft 20-25% på usa det mesta av tiden.”

Detta påstående är desinformation vilket jag visade med de medeltullar som i verkligheten har tagits ut mellan Eu och US.

Att du nu har lyckats googla fram att tullsatsen 25% gäller just på tunga och medeltunga lastbilar ändrar inte detta faktum. Om du hade talat om att det är lastbilar det gäller för så hade ditt påstående varit korrekt men det gjorde du ju inte.

Att du blir trött ändrar heller inga fakta.

8 gillningar

Detta är din (och andras) snälltolkning av Trump. Trump har aldrig själv gett en sådan tydlig förklaring. Det är så det fungerar med Trump, han säger något luddigt och kontroversiellt och folk runtomkring översätter det i sina huvuden till den mest intelligenta versionen av uttalandet. ”Det måste vara det här han menade”.

Tänk om det tvärtom inte finns någon logik utan baseras på en total okunskap och oförmåga istället? Varför inte bara lyssna på de ord och meningar han säger?

6 gillningar

Okej har kollat upp det lite mer nu. Eftersom jag aldrig drivit ett eget företag eller jobbat med inköp till företag så gjorde jag fel och blandade ihop personlig tull med industri tull.

Fel från min sida det erkänner jag.

Men du kunde ha påpekat det istället för att bete dig som att jag medvetet sprider falsk information. Tycker ni borde fattat misstaget när man hela tiden jämfört med tull för personliga inköp.

Och som jag sa till den andra.

Jag sa ALDRIG att det gällde 25% på alla varor.

Kan vi lägga ner detta nu när vi redit ut detta. Eller har du någon annan agenda förutom att man gjorde ett omedvetet misstag.

1 gillning

Trump har såklart en hel politisk stab med kunniga inom både PR och sakfrågor, som tar fram allt ifrån konkret poltik till att skriva hans tal och enskilda utspel..

Om du tror att en enskild politisk ledare hittar på en massa själv så är du lite naiv :wink:

4 gillningar

Så han har nu 150dagar på sig att hitta en lösning innan han måste ta detta till kongressen.
Det lät lite på finansministern att “håll era avtal …annars” så gissar USA hoppas att länderna som skrivit avtal skall hålla sig till detta

Men sen ligger ju frågan vad som händer med alla pengar företag o privatpersoner i USA redan betalat i tullar, att betala tillbaka detta blir INTE lätt o den processen kommer ta ÅR

2 gillningar

Fast det där är en AI-sammanfattning och inte heller något man kan lita på. Det är ofta när jag ex frågar Chat-GPT som jag upptäcker den verkar ha fel, varpå jag begär referenser och upptäcker den har fel. När jag påpekar det så får jag oftast något i stil med “ups, du har rätt, när jag dubbelkollar så var det inte korrekt”.

Jag har surfat runt lite, men är inte helt engagerad i frågan ärligt talat- så jag har stannat när jag inser att det Trump säger (när han påstår att vi har höga tullar mot USA) är BS. Det jag kommit fram till är att tullarna inte är speciellt mycket, och definitivt inte så mycket som han påstår. Han själv har ju tex påstått att vår moms är tullar på amerikanska varor. Men vi har ju moms på alla varor- inte bara amerikanska. Så det är ingen tull vad han än säger. Med tanke på det jag själv hittat så verkar de där genomsnittliga ~2.5% jag läste nån annanstans i tråden vara det mer rimliga.

Men om det är 15-20% på allt över 1800 kr (eller nu har jag tappat bort mig och vet inte riktigt hur mycket du menar att EU lägger tullar på andra varor), så skulle jag gärna se en riktig hemsida med de tullar du åsyftar. Ingen AI.

2 gillningar

Jag har aldrig haft någon annan avsikt än att rätta till felaktiga påståenden.

Det är ju nu uppenbart att du inte medvetet sprider desinformation utan det var ren okunskap. Gott så.

1 gillning

Kanske blir köpläge på måndag/tisdag?

Finns det några indikatorer hur börsen kommer reagera imorgon. borde väl bli ett ras men hur stort?

Polymarket handlar sannolikheten att S&P 500 öppnar grönt till 51 %.

Bitcoin kan ju ge en aning om hur det kommer se, den wobblar runt 0:an.

Futures har inte börjat handlas inför måndagen ännu tror jag, men när de kommer igång ger de ju såklart en klarare indikation.

Hur är det möjligt? Osäkerheten är ju skyhög men börsen reagerar inte?!

Brukar börsen reagera logiskt?

4 gillningar

Vad det gäller de flesta politiska ledare har du antagligen mestadels rätt.

När det gäller Trump är det synnerligen tveksamt, det verkar snarare vara Trump som bestämmer inriktningen rätt mycket själv, låt vara att han påverkas mycket av en massa personer i ”hovet” omkring honom.

Finns inte mycket som tyder på att en strukturerad ”stab” tar fram en sammanhållen politik i bakgrunden som Trump sedan lydigt framför. Snarare får ”staben” krishantera Trumps små hyss.

3 gillningar

Nja men den brukar reagera på osäkerhet, o större osäkerhet än nu har det sällan varit

2 gillningar

Men är inte risken att alla Amerikanska företag som köper från EU eller resten av världen kommer köpa så lite dom bara kan nu o avvakta utvecklingen så man kommer uppleva många orderstopp från USA .
Vem vill göra inköp NU med gamla tullar kvar o 15% till, nått av det kommer ju försvinna inom kort