Christer Gardell: ”Börsfesten är över”

Precis som du säger.

Jag tror @janbolmeson sa (refererandes till en annan källa) att oron man känner är priset för att vara på börsen.

Det fastnade hos mig och har varit väldigt användbart för mig. När jag blir orolig, som en försiktig general och trots (eller tack vare? :slight_smile: ) flera årtionden på börsen, så tänker jag: aja, just det, nu betalar jag bara priset för att få lov att investera :joy:

Däremot tycker jag det är relevant att se över hela sitt kapital 1-2 ggr per år.

• Har något förändras i mitt kapitalbehov? Behöver jag mer pengar inom 3-5 år så kanske dessa inte ska vara på börsen.
  • Är det någon del av portföljen som jag oroat mig för flera gångar? Kanske jag ska öka/minska risken för att oroa mig mindre framöver

Sen gör jag inga förändringar direkt i stress eller affekt. Små steg in, och eventuellt ut (beroende på ovan) samt att dröja med att utföra beslutet cirka en vecka (typ ångervecka).

Så hanterar jag det. Hoppas det ger dig lite idéer :slight_smile:

PS: Jag tror bara att Crille G och hans Cevian vill se lite lägre kurser i bolag som de vill gå in i och vara aktivister. Sen skadar det ju inte ens ego om han får rätt och kan säga ”told you so” :slight_smile:

1 gillning