Civilingenjör i Rymdteknik i Luleå/Kiruna

Är gammal Luleå rymdare färdig slutet 2000 talet. Trivdes bra i både Luleå och Kiruna. Ångrar inget. Kommer ihåg det var avhopp efter första året, men första året är ju gemensamt förbi stort sett alla civilingenjörprogram så det var nog generellt.

Händer mycket i branchen nu och finns stor potential även i djupaste konjunktur. Europa kommer inte att “ha råd” att inte investera i framtiden, utan måste driva på utvecklingen för att inte ligga efter när ekonomin kommer på fötter igen.

2 gillningar

Stort tack till er alla som delar med er om era erfarenheter.
Det känns som detta kommer bli ett stort äventyr in i vuxenlivet. :pray:t2::star:

Får man fråga vad du jobbar med nuförtiden? Är det inom rymdindustrin?

Har varit inom rymdindustrin sedan examen. Nu på ett stort europeiskt företag med en egen rymddivision. (Säger aldrig på sociala medier var jag jobbar pga security&complience).

1 gillning

Det lättaste sättet att resa var med tåg eller flyg, oftast var flyg billigare än tåg och då tog jag det. Det går direktflyg från Arlanda, både SAS och Norwegian har dessutom studentpriser. Till jul varje år behöver man boka i god tid då alla ska åka hem samtidigt. :smile:

Jag jobbar inom flygindustrin, det finns många möjligheter inom rymdindustrin och mina kursare bor runtom Europa. Om ni kollar på Rymdstyrelsens hemsida så har de en sida med lediga rymdjobb på olika företag i Europa, det kan ge ett hum om vad som finns. (Aktuella rymdjobb - Rymdstyrelsen)

Också värt att nämna är att man såklart inte måste läsa Rymdteknik för att kunna jobba inom rymdbranschen, ofta söker de någon från t ex Maskinteknik eller Datateknik med intresse för rymd för anställningar.

1 gillning

Din son blir garanterad bättre omhändertagen där än i Lunds universitet. De stora äldre lärosäten är opersonliga, har inte kulturen att ta hand om studenter, och nonchalanta i sitt bemötande med studenter. Mindre högskolor är betydlig bättre och har lyckats med bättre studiemiljö och är mer mån om studenterna. Ni borde inte vara rädda utan känna er tryggare.

3 gillningar

Vi är inte rädda :smiley: bara att Norrland är såååå långt iväg :sweat_smile:
Skämt och sidå, det kommer bli kanon för honom.
Vår dotter läser i Växjö och hon trivs utmärkt på universitetet där.

Om jag vart ung igen hade jag lätt valt Luleå som jag senare i livet stött på i olika sammanhang. En trevlig stad med trevliga och välmående invånare . Jag hade kunnat flytta dit 125mil bort men frugan protesterar. Lycka till ert bra val.

1 gillning