Civilingenjör i Rymdteknik i Luleå/Kiruna

Min son går sista året på gymnasiet Teknikvetenskap och planerar att läsa vidare i Luleå/Kiruna till Civilingenjör i rymdteknik.
Är det någon här som har erfarenhet av den utbildningen eller att studera i Luleå på universitetet och eller i Kiruna?
Eftersom vi är från Skåne så är det ju lite skrämmande för oss föräldrar iaf :scream:(lite på skoj)
Det skulle vara intressant att höra lite om erfarenheter och hur ni uppfattat universitetet, staden, utbildningen.

7 gillningar

Jag har olika kompisar som bor i Stockholm vars barn pluggar i Luleå respektive Umeå.
De studerande ungdomarna verkar trivas på bägge orterna.
Föräldrarnas återkommande klagomål gäller avståndet med jobbiga bilfärder för transport av diverse bohag.
Då är det ytterligare 50 mil till skåne…

2 gillningar

Nu var det 20 år sedan jag gick ut från LTU så saker kan ha förändrats. Men det var bra campus, lagom stor och bra sammanhållning bland studenterna. Många bodde på campus eller i anslutning till campus. Ingenjörs och civilingenjörs-utbildningarna höll en bra standard skulle jag vilja säga, träffar på med jämna mellanrum gamla elever därifrån som har lyckats bra.

Rymd-klassen vill jag minnas läser mycket ihop med tekniskt fysik och elektro de första 1-2 åren innan de flyttar till Kiruna. Hur det är i Kiruna vet jag inte.

Man får tugga i sig kylan och mörkret, vissa klarar inte det och det kan jag förstå. Luleå kan också uppfattas som litet, lite beroende vart man flyttar ifrån och vad man har för intressen.
Vill minnas att det var relativt lätt att få boende.

Med tanke på avstånden så åker man inte hem över en helg. Nattåget var helt ok. På den tiden fanns det dock stand by biljetter på SAS för 200SEK vill jag minnas. Ner till Skåne blir det två sträckor om det inte finns direktflyg nuförtiden.

2 gillningar

Jämfört med där han bor idag är Luleå gigantiskt :sweat_smile: bara det blir ett äventyr.
Tack för lite feedback, det uppskattas :star:

4 gillningar

Ja det är ju detta som oroar föräldrarna :wink:
Tack för din feedback. :star:

1 gillning

Hej!

Jag har pluggat just civilingenjör i rymdteknik, så jag blev äntligen tvungen att skapa en användare här istället för att bara läsa.

Ja, jag tycker det är en bra utbildning. Jag brukar säga att det är som en civilingenjörsutbildning i teknisk fysik med rymdfokus. Många tror att det ska vara en astronomiutbildning, vilket då inte stämmer. Så länge man är medveten om att det är en tekniskt tung utbildning så är förutsättningarna bra.

Är ni osäkra finns det möjlighet att (åtminstone för er son) åka och besöka universitetet innan man bestämmer sig. Kolla på ltu.se och sök på “studiebesök”. De ersätter resekostnader, boende osv.

Tips är att redan nu ställa sig i bostadskön både i Luleå och Kiruna. För Luleå tipsar jag om Lulebo.se, Rikshem och Studentbostadsservice. För Kiruna tipsar jag om Kirunabostäder och Svenska Studenthus. Det här finns också listat på LTUs hemsida, men just att börja köa nu på våren ger mycket stora köfördelar istället för att vänta till antagningen i juli.

Slutligen tänkte jag bara säga att jag upplevde det som att studenterna var 30% skåningar, 30% stockholmare, 30% resterande södra Sverige, 10% norra Sverige på LTU. Er son kommer absolut inte vara den enda som flyttar långt. Jag flyttade upp med alla mina saker i en resväska på flyget. Det är charmigt att man får en fantastisk möjlighet att träffa nya människor och bli vuxen på riktigt. Tycker jag.

Fråga gärna mer om ni undrar om något annat!

10 gillningar

Härligt att du nu tvingades bli aktiv på forumet :smiley:
Stort TACK för att du tog dig tid att svara och ge så mycket info.
Låter som detta kommer passa sonen perfekt då matte, fysik och teknik alltid varit hans stora intresse i skolan, det du säger att det är som teknisk fysik med rymdinriktning blir kanon.
Ska få honom att direkt ställa sig i kö till bostad och tipsa om att åka upp och besöka skolan.
Får jag fråga varifrån och hur du enklast reste dit och vad du jobbar med nu och vad utbildningen gett dig för möjligheter på arbetsmarknaden?
Är väldigt tacksam för din feedback och jag ställer kanske fler frågor när de dyker upp. :pray:t2::star:

1 gillning

Ruskigt spännande framtid, hoppas allt går väl.

1 gillning

Bor i Luleå och min man jobbar på universitetet, vi må inte ha någon objektiv input men bara fråga om det är något särskilt :relaxed:

2 gillningar

Vad bra och snällt att jag kan fråga :pray:t2:
Det jag tänker på just nu när det gäller det praktiska är boendet så har du något tips på var det är bäst att bo? Område/gata nära universitetet.
Så han har lite koll på vad han ska leta efter när han står i bostadskön.

1 gillning

Universitetet ligger på Porsön. Det är ett blandat område med studentbostöder av olika slag, vanliga hyresrätter, bostadsrätter, radhus och villor. Jag har bott där många år på olika ställen och smyglängtar tillbaka :roll_eyes::sweat_smile: Det pågår stora renoveringar i centrum där mataffär, gym mm ligger, så blir nog riktigt fint. Skulle absolut satsa på att bo där som student (även om mordet på 8-åriga pojken ger rätt dålig eftersmak just nu :sob: Men det är ju inte stadsdelens fel).

Annars ligger både Björkskatan och Kallkällan bara nån kilometer bort, båda har studentlägenheter.

2 gillningar

Luleå är finfint om man gillar friluvsaktiviteter, speciellt skidor, slalom mm. Är från Luleå och pluggade där för 20 år sedan. Bor nu i Stockholm…Trevlig stad, lagom storlek, fin skärgård. Det är bra sammanhållning eftersom de flesta studenter kommer från andra städer och bor på campus. Bäst är att bo så nära skolan som möjligt.

2 gillningar

Låt honom gå på LTH Civilingenjör Teknisk Fysik eller Maskinteknik. Lund är en trevlig student stad och samtidigt nära till familjen :+1:

1 gillning

Han får/kommer gå där han vill :smiley:
Lund och teknisk fysik, teknisk matematik och nanofysik har oxå varit på tapeten. Men tror att rymdteknik inrikting rymdfarkoster och instrumentering drar lite mer.

1 gillning

Ja jag förstår.

Min erfarenhet är att det är bättre med bredare inriktningar som civilingenjör. Har ingen faktisk betydelse. Men vissa arbetsgivare kan vara lite ”dömande” till ovanliga inriktningar såsom rymdteknik.

Inget att hänga upp sig på. Men kan vara värt att känna till.

2 gillningar

Så kan det absolut vara :+1:t2:, men ambitionen är nog att han ska ta en masterexamen och sen jobba inom rymdteknik/flygteknik på ett eller annat sätt.
Om det sen blir så får framtiden utvisa. Utbildningen är nog en bra grund att stå på i vilket fall. :rocket:

1 gillning

Ja absolut. Civilingenjörsutbildning i Sverige är i världsklass! Vi har dessutom en flygindustri där man har nytta av rymdteknik. Så det kommer bli grymt :+1:

Inriktingen har egentligen ingen direkt betydelse, rent kompetensmässigt är vi lika kapabla att lösa problem oavsett inriktning. Men det finns vissa muppar på vissa företag som tycker inriktningen är viktig.

2 gillningar

Vad mina föräldrar gjorde var att vi fick hyra en envägsläppvagn samt låna den älsta bilen och sen köra bohaget själv.

Sen tog de tåget och hälsade på efter nån vecka och körde bilen tillbaka igen…

Viktigt att göra detta snarast då jag har bekant som fick bo flera månader i ett delat 6-manarum på ett vandrarhem i Luleå innan hen hittade en egen bostad. Var ingen större skillnad i kostnaden på vandrarhemmet samt bostaden…

(Kanske blivit bättre under senaste 5 åren).

1 gillning

Jag pluggade på LTU från 1998 - 2003 och det är en mycket varm tid att se tillbaka på! Som många har sagt innan så var det en bra sammanhållning och bra studentliv. Jag är från södra Sverige men trivdes väldigt bra! Studenterna kommer från hela Sverige/världen och många av mina klasskamrater kom från Skåne.

2 gillningar

Jag läste och bodde också i Lule mellan 1998 och 2002, civ.ing i Datateknik. Trivdes bra med campusliv. Även om själva skolan kanske inte är den vackraste så var stämningen god. Jag bodde på lillön (Docentvägen) och gick förbi “slemmis” varje dag till skolan :slight_smile: En dag var jag försenad till föreläsning och tog cykeln i -44C (då kallaste dagen sedan mätningen började 1941) :laughing:

3 gillningar