De flesta skulle hålla med om att göra affärer med vänner och familj kräver extra insatser och kan påverka relationen. Så frågan är: var hittar man likasinnade entreprenörer som funderar på att starta företag inom liknande bransch som en själv? Var ska man söka om man vill gå helt utanför ens egna nätverk, men ändå bibehålla kvaliteten på “sökträffarna” på vägen?
Fråga här inne? Jag har liknande tankar. Det finns säkerligen fler!
Kanske en tråd med detta fokus, vad man söker, vad man vill och vad man själv kan bidra med. ![]()
Menar du utöver frågan TS redan ställt och tråden som TS redan startat?
Känns som att det går bra att köra på i denna tråd och utifrån TS fråga.
Ja det är väl bara att fortsätta i denna tråd. ![]()
Det vettigaste sättet är att ha jobbat med många smarta människor och sedan pitcha dem. Eller så blir du pitchad av en nuvarande eller föredetta kollega. Båda kräver att du visat under ditt arbete att du är att räkna med, har driv och kan dina grejer. Alternativt kursare från universitetstiden
Inkubatorer, Antler el likn!
Är de verkligen bra och värda besväret?
Svar Ja! ![]()
Om du inte har en naturlig co-founder i din närhet (och inte ens då) skulle jag rekommendera det.
Co-founders är svårt. Jag har sällan sett det fungera bra i längden.
Dra igång ditt företag själv istället. Om du behöver en specifik kompetens så försök anställa personen istället.
Kul att någon ställer frågan! Har själv funderat på att starta en sådan tråd här.
Ibland är det svårt att ha kapitalet att rivstarta med en anställning, men med delögare kan man sprida risken och öka orken (uthålligheten) i projektet. Men förstår vad du menar. Tack.
Vilken bransch? När kör vi igång? ![]()
Branschen är mindre viktig än möjligheten och hur kapabel man är att leverera mot den. Det jag vill göra är något som man kan göra vid sidan av nuvarande jobb och förpliktelser.
Varför behöver du en cofounder eller vad söker du i en?
Delvis, som du själv skriver, för att dela risk och drivkraft. Det är inte alltid man orkar eller hinner vara motorn själv och då är det bra att vara flera som hjälps åt.
En annan anledning är att komplettera en själv när det gäller kompetens. Ingen kan allt och det är bra att hitta personer som kan balansera ens egen brist på kunskap.
Jag är nog lite med Erik här, ska nog vara en specific anledning till att inte starta själv.
Jag hade en partner i ett pyttelitet projekt och till min stora förvåning gjorde hen något väldigt märkligt som jag inte alls hade förutsett (och jag tycker mig ändå ha rätt bra eq osv ;)). Min poäng: så svårt att styra projektet - kan ta otroligt mycket tid och energi om man nu inte har turen att hitta någon som har samma vision och värderingar.
Undantaget kanske är om du vet att du behöver en stark partner, kompetens inom ett visst område men inte kan betala för det….