Co founder / Medgrundare

Hej.

Kort om mig: Är 23 år gammal (snart 24) och studerar idag industriell ekonomi. Har tidigare arbetat som säljare, strategi konsult och arbetar idag analytiker på ett stort amerikanskt bolag. Utöver detta så har jag kunskaper inom redovisning, ekonomi osv…

Min dröm och mitt mål är att bygga ett företag och jag har tidigare gjort några försökt på egen hand utan att nå hela vägen. Som många vet är sannolikheten större att lyckas om man är ett team jämfört om man försöker helt ensam. Jag har tyvärr inga vänner med samma mål och drömmar som mig och det är därför jag skriver detta inlägget.

Har du samma drömmar som mig och kanske söker en medgrundare eller bara vill snacka lite företagande och affärsideer så får du gärna höra av dig!

Om du läser denna tråd och driver bolag idag eller har gjort exit tidigare och känner att du skulle vilja dela med dig av lite erfarenheter och råd får även du gärna höra av dig!

3 gillningar

Jag är förvånad att du säger att ingen av dina studiekamrater är intresserade av entreprenörskap och att starta företag. Jag har själv varit inspirationsföreläsare för just I:are (i ämnet entreprenörskap) och det är de studenterna där absolut flest vill bli entreprenörer. Jag läste själv I och när jag tittar runt bland gamla studiekamrater, så är andelen som idag driver egna bolag långt över snittet för samhället. Men det är inte så konstigt, då Industriell Ekonomi troligtvis är den bästa entreprenörskapsutbildningen på hög nivå som man kan studera.

Här är 3 konkreta råd:

1. Jag hade en kompis som gick runt i korridorerna på LTH för att leta upp intressanta personer. Han hittade en professor som forskade på ett intressant område och de startade bolag tillsammans. När bolaget var i tidigt skede, så uppmärksammades de fler gånger som “most promising startup”, “young entreprenuer of the year”, etc…

2. I Lund finns universitetets LU Holding som investerar i forskning och hjälper till med kommersialisering. De hjälper till med att tillsätta både styrelse och VD. Jag känner till ett bolag där de tog en nybakad I:are och tillsatte som VD. Om du pluggar på annan ort, så har alla universitet sin motsvarighet.

3. Det brukar finnas olika initiativ för att få sådana som dig att träffa andra likasinnade. Venture Cup kan du titta på. Vilka inkubatorer finns annars på orten du pluggar? Kolla upp vilka event de anordnar och häng där.

Slutligen: Om du förväntar dig att starta ett företag som en dag ska ta in kapital från investerare, så behöver du bygga ett grundarteam bestående av mer än bara I:are. Så även om det troligtvis är enklast för dig att ta armkrok med en studiekamrat, så kan det löna sig att börja strosa runt på andra områden och leta co-founders på.

4 gillningar