Hej på er!! Jag är en ung, optimistisk och kanske något naiv tjej som har en affärsidé som jag tror väldigt starkt på. Något som kan revolutionera onlineshoppingen som vi vet idag.
Problemet är att jag, som förmodligen alla andra, är rädda att starta igång det. Jag skriver och skriver på affärsplanen och ibland är jag inspirerad och andra dagar så undrar jag varför jag tror att detta är något folk kommer använda eller om det ens är möjligt att skapa.
Jag har inte kunskapen själv att skapa det och jag vet att det förmodligen kommer krävas mycket pengar och tid, vilket jag inte har. Det innebär att jag måste ta in hjälp av någon som kan programmera hemsidor och AI agenter och någon som vill finansiera det.
Jag är rädd att söka ut någon och sen snor dem idén för att jag är helt beroende av den personen som skapar det…är jag paranoid?
Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter här eller varför jag sitter och skriver här en lördagkväll men jag vill få utbyte från er som startat eget, hur gjorde ni? har ni något tips till mig? Någonstans jag kan vända mig?
Jag vill ta reda på om behovet finns av denna tjänst, vänner och familj säger självklart ja men vill göra en marknadsundersökning och få lite siffror och kött på benen när jag väl ska börja ta kontakt med någon som kan skapa idén. Får man dela enkäter här i forumet? för känns som det hade varit perfekt att dela den här eftersom jag når ut till många här. Vet inte riktigt hur jag annars skulle kunna börja testa den i praktiken , typ lära mig programmering själv men det känns som ett svårt steg att ta
Det är vanligt att man är rädd för att dela idén, men tänk på att idé är 10% och att utförande är 90%. De flesta har inte tiden (eller samma förutsättningar / övertygelse) att sno din idé och genomföra den. Med det sagt behöver du såklart inte öppna upp allt i detalj för alla, utan kanske bättre att vara lite selektiv med vad du delar och för vem. Men var inte rädd för att dela.
Det här är en extremt vanlig farhåga när man är ny och är i den fasen som du beskriver. Min högst subjektiva åsikt låter så här, det finns så många idéer där ute och sannolikheten att man själv har kommit på en idé som ingen har testat är osannolikt liten.
De flesta som har kapaciteten att genomföra en idé har ofta flera egna idéer på lager som de inte har genomfört och att då sno någon annans, det liksom kommer sist i kön. Så brukar jag i alla fall tänka när folk kommer till mig, vill ha hjälp men vill inte berätta om sin idé.
Med det sagt så ska man inte vara naiv, särskilt inte om man är forskare, har gjort någon unik uppfinning eller liknande. Om man vill så kan man ta hjälp av en jurist och få till ett sekretessavtal (NDA), men även i många fall tycker jag personligen att det är sådär, eftersom då ska man lägga tid på att jaga och processa mot någon som brutit mot det. Bättre lägga den tiden på nästa idé. För det här kommer inte vara din enda idé i livet.
Snarare, skulle jag nog prata vitt och brett om min idé och se vilka som nappar och vill vara med på resan. Så har jag alltid gjort och många som jag sett lyckats har också gjort så. Sedan kommer det ju från mina sammanhang och inte från ett fält med hög konkurrens som t.ex. AI idag.
Ja det är väldigt sant…svårt att skapa något om jag inte delar med mig av idén. När du ändå är här i tråden är det tillåtet att dela enkäter här i forumet? om jag skulle vilja göra en marknadsundersökning för att se om behov och intresse finns för min idé? Känns som en bra plats att dela en undersökning på om detta är tillåtet såklart.
Det finns tusentals jättebra idéer där ute redan. Och många av de kan, med rätt utförande, vara helt revolutionerande.
Din idé är inte unik.
Teamet och utförandet är det som är värdefullt på riktigt. För sanningen är den att en idé formas alltid om innan den blir en revolutionerande produkt.
Så utgå från att din idé är värdelös och försök implementera den så bra du kan. Då kan den kanske bli värdefull.
Om det värdefulla är enkelt att sno för någon annan, då är idén troligtvis inte särskilt bra. Och om den mot förmodan ÄR bra så kommer det dyka upp konkurrenter DIREKT, eftersom konceptet är så enkelt och lätt att kopiera.
Du skriver att du är orolig att den du berättar för ska sno din idé, då du är helt beroende av den personen. Se det från den andra personens perspektiv. Om du fick en idé presenterad för dig som du tycker låter riktigt bra, och du vet precis hur man ska förverkliga den. Och personen som gav dig idén kan inte bidra med så mycket mer nu när idén är förklarad, men vill ha hälften av bolaget. Hur motiverad vore du då att lägga ner de hundratals/tusentals timmar som krävs för att förverkliga den, medan idé-personen inte kommer kunna bidra på något särskilt sätt mer än vänta på att du ska bli klar?
Du behöver göra det tydligt (för dig själv och de du pitchar till) vad du kommer att bidra med under resan. Hur ska du bidra till att förverkliga idén under de x antal månader/år som kommer krävas? Kommer du hitta finansiering? Skaffa affärspartners? Knyta affärskontakter, designa grafik? Det finns oerhört mycket som behöver göras, på vilket sätt kommer du bidra?
En bra idé är bara en början, och en ganska liten del egentligen. Många företag börjar med en idé, men hittar sin lönsamhet i något helt annat på vägen. Så idén är verkligen bara en startpunkt, och inte värd särskilt mycket mer än att skapa lite entusiasm precis i början.
Det enda jag vet efter mina år med erfarenhet som mjukvaruingenjör, är att det snabbt blir dyrt att utveckla mjukvara.
Mitt bästa råd är istället att undvika mjukvaruutveckling så mycket som möjligt och istället använda ett peka-och-klicka, low-code/no-code verktyg. Exempelvis airtable, retool, windmill.
Har nog aldrig varit lättare att lära sig programmera nu när ChatGPT eller andra AI verktyg finns där som stöd. Gissar att du bara behöver lära dig grunderna så du kan formulera stegen för dig själv bättre.
Samma sak med AI, för några år sedan fick man träna sina modeller själv nu kan man ganska enkelt till låg kostnad testa olika AI modeller/typer beroende på vilket problem man vill lösa. Dessutom finns ChatGPT och andra generella modeller som man kan testa direkt i ett chattfönster innan man bygger eventuell kod som pratar med modellen.
Även om det inte blir något av din idé, men du har lärt dig lite om programmering och en del om AI algoritmer, så har du kunskaper som är bra att ha till nästa idé
Nu har jag skrivit ihop en liten enkät för affärsidén jag har. Det tar inte mer än 2 min att fylla i så vill ni hjälpa mig att ta reda på om detta är en bra idé eller inte får ni gärna hjälpa till att besvara den, varje svar räknas. Detta känns som en plats där många smarta och intressanta människor hänger som kan ge mig nyttig feedback. Tack på förhand
En grej jag tänkt mycket på för mig själv är att jag kan typ inte köpa online för min kroppsform inte är standard. Rätt vältränad, breda axlar, bröstmuskler och sen smal midja som gör att antingen är tröjor för tighta upptill om de ska sitta bra nertill eller så är det för stora tröjor eller korta vid armarna över biceps. Samma med byxor. Tight över lår och röv och sen stora i midjan.
Det jag hade velat ha är att du lägger in dina mått och kanske en bild på dig själv framifrån och bakifrån för att sedan kunna se live-bilder på kläderna sittandes på dina bilder. Hade varit underbart och troligen inte helt omöjligt med AI. Tänk att gå in på intersport eller någon annan hemsida, lägga in två bilder och några enkla mått och sen kunna shoppa online genom att trycka på en T-shirt och se hur den sitter på din kropp och kunna prova kläder online. Så mycket tid man hade sparat. Slipper också alla som skickar tillbaka så mycket produkter. Kanske fokusera på detta?
Ja precis! har liknande problem att hitta kläder som passar min specifika kroppstyp. Det är så jag tänker med ett virituellt provrum, att man kan generera en AI avatar som ser ut som dig själv, med dina mått, som du skapar när du gör din profil på plattformen. Då kan du sen testa hur dessa personliga produktrekomendationerna sitter på dig. Hur den tekniken skulle vara möjlig är ju en annan fråga
Har suttit med det hela dagen idag faktiskt, helt otroligt kan bara skriva till chatgpt i pro versionen i text vilka funktioner och design jag vill ha så skriver den koden till mig och följer stegen hur allt startar igång så nu har jag en väldigt enkel hemsida Tack för tipset!
Kör så det ryker! Jag känner igen mig i din situation. Jag hade en idé som jag ville genomföra. Det började trevande men jag blev som besatt av tanken på att jag åtminstone måste pröva “tjänsten” på marknaden. Jag visste att det var genomförbart men såg inte hur det skulle kunna genomföras av mig. Jag saknade kunskaper i kodning och pengar för att anlita någon annan. Sedan började jag med små steg att bekanta mig med ChatGPT i en naiv förhoppning att få lite hjälp med att skriva kod. Nu har jag lärt mig att ger du bara AI rätt instruktioner, så kan du få hur mycket hjälp som helst med att skriva kod och att genomföra det du vill på din hemsida. Jag kunde absolut noll om hemsidor och om möjligt ännu mindre om kodning och AI. Men tålamod, envishet och nyfikenhet kommer att ta dig långt! Känner du att du dessa bitar är på plats så tycker jag verkligen att du ska börja ta stegen. Jag förstår även din osäkerhet att någon ska sno din idé. Att dela sina tankar med chatGPT är ju inte heller så säkert. Men vad är alternativet? Patent kanske, men det beror ju lite på hur långt du kommit och vad som är möjligt att skydda. Ett sekretessavtal är ju lämpligt att underteckna om du anlitar någon för att hjälpa till med genomförandet. Ett annat alternativ är ju att hantera smällen om den kommer. Hellre spänna bågen och faila än att fastna tankar om vad som skulle kunna ha blivit.
Exakt så! Det värsta som kan hända är att det inte fungerar men då har jag iallafall testat. Vill inte vara 60 år och tänka ”jag skulle ha gjort dedär när jag var ung jag ångrar att jag var så rädd”…