Har du funderat på att ta din idé och utveckla det till en tjänst som går att sälja till existerande webbsidor och klädföretag istället?
De har ju garanterat samma problem och har dessutom massor av pengar att betala för en bra sådan lösning.
Har du funderat på att ta din idé och utveckla det till en tjänst som går att sälja till existerande webbsidor och klädföretag istället?
De har ju garanterat samma problem och har dessutom massor av pengar att betala för en bra sådan lösning.
Smart idé, det skulle man också kunna göra! Hade annars tänkt att företag kanske vill betala för att synas långt upp i resultaten för användaren. Att de betalar för relevans till rätt kunder, snarare än bara plats på ex Google.
Baserat på frågorna i din enkät får man en ganska bra bild av inriktningen på din affärsidé, och vad det skulle innebära i praktiken. Det är en ganska glasklar pitch, väldigt ambitiöst och mycket svårt att genomföra. Det är också detta som gör det värdefullt – det kommer inte vara lätt att kopiera för någon annan, särskilt om du får in det sociala elementet (vilket är en enorm utmaning bara det).
Jag skulle inte oroa mig ett dugg över att idén kommer att stjälas av någon annan, detta koncept har redan klurats på av tusentals personer runtom i världen. Det är dock ytterst få av dessa som har det driv som krävs för att genomföra den. För att lyckas med detta kommer du behöva en mängd personer som hjälper dig längs vägen, så jag är helt övertygad om att du behöver prata vitt och brett om vad du försöker uppnå. Då kommer du få med dig folk längs vägen som hjälper dig, för du kommer behöva all hjälp du kan få. Vissa kommer heja på dig, andra kommer säga att det är för svårt. Du behöver vänja dig vid mycket motgångar om du ska ro detta i hamn.
Oroa dig som sagt inte för att någon ska sno din idé. Det handlar om rätt genomförande, massor av blod, svett och tårar, och den erfarenhet du får längs vägen. Och den erfarenheten kan du bara få genom att diskutera din idé med så många som möjligt, försöka ta fram din produkt, göra misstag och lära dig längs vägen. Det kommer inte vara lätt, men om du driven nog tycker jag absolut du ska testa!
Det finns folk som försökt med det här, bland annat min förra arbetsgivare.
Jag slutade innan det projektet så jag har inte mer inblick än någon annan, men min uppfattning är att AI är ett dåligt verktyg för detta. Hela grejen med AI-modeller är att de mer eller mindre bara gissar. Det kommer bli fel, det är liksom inbyggt i hela tekniken.
I många scenarion spelar det inte så stor roll. Ta kategorisering av bilder som exempel. Söker jag efter kattbilder är det förvisso lite pinsamt om det dyker upp en hund, men så länge det mesta är katter är det ändå användbart.
Vill du använda en AI-modell för att se om kläder passar på dig är det väldigt viktigt att den inte gör fel, det skulle liksom förstöra hela use caset.
Ingår second hand?
AI skulle kunna söka av second hand-affärer för att hitta specifika vintagekläder kanske?
Tack för dina kloka ord, betyder mycket! ![]()
Ja precis! Min tanke är att ex Vinted, tradera och sellpy ska dyka upp i resultaten när något plagg där matchar din specifika stil
Det finns ju organisationer som kan hjälpa dig att starta företag. Kolla tex med Almi.
En idé är ju en bra början och som entreprenör så blir jag ju glad att det finns andra som sitter och funderar på idéer.
Tror inte du ska vara rädd att någon snor din idé - det är svårt att skydda själva idén, om den är bra så kommer något garanterat att kopiera den - varför finns de fler som säljer hamburgare än McDonalds ![]()
Många tror man är först ut - det är man oftast inte, andra kanske inte gjort exakt som du men grunden har oftast redan gjorts.
Tror du mer ska fundera över om du vill släppa ditt jobb och göra detta istället. Mycket kring företagande handlar inte om iden utan om dig som person.
Här kommer lite skeptiskt mothugg, så jag vill be om ursäkt på förhand. Kanske är jag bara utanför din målgrupp, och skeptisk på grund av det.
AI förändrar redan klädmarknaden, i vart fall på marginalen. Det finns företag som gör det billigare och enklare med måttsytt. Man använder AI för att skapa måttprofiler, och syr sedan en unik skjorta/t-shirt etc efter kundens egna mått. Detta underlättar och förbättrar mina klädinköp.
Men jag är skeptisk till hur AI skulle ge tips om stil. Det är så mycket som väger in. Kvalitet, passform, om kläderna ska användas på fritiden eller på jobbet, vilka sociala sammanhang man vill smälta in i, osv osv. Jag är rädd att AI:n skulle rekommendera en kavaj från Boss, som kanske är för slim, när jag redan köpt en välsittande regular fit från Oscar Jacobson. Eller från HM i alldeles för billigt material. Det finns för många parametrar att ta hänsyn till, inklusive personlig smak.
På sin höjd skulle AI:n kunna hjälpa mig att hitta något som jag redan valt ut, men på rea eller second hand (t.ex. den där snygga överrocken från Tiger som egentligen var alldeles för dyr…)
Men om du kan knäcka den koden och skapa en riktigt bra AI-stylist som faktiskt förenklar min vardag, så lovar jag att bli kund!
Förstår att du är rädd att någon ska sno din idé. Min kompis var med i sting och fick en bra resa. Vi klurade länge på logistik info och monetära flöden. Min vän gick vidare själv och har fått bra månadsinkomster nu. Han berättade bara för en liten grupp och vi hjälper varandra. Själv har jag bara delgett en person min speciella grej att tjäna smart på börsen. Kände själv att det var jättesvårt att lita på någon när min idé var så klar. Han jag litar på håller på och kollar min idé så att det håller. Ser bra ut än så länge. Vi brukar pitcha idéer i liten grupp och det snurrar ofta rejält. Då kan man få sidoider. Förstår din rädsla men man behöver inte delge allt, utan känna hur det känns.
En bra grundregel är att idéer nästan helt saknar värde. >95% av värdet sitter i genomförandet.
De flesta företag bygger inte på något särskilt bra idé, utan på att göra något vanligt. Elektrikerfirma, rörmokeri, byggbolag, café, it-konsultbolag etc. Basen för företagande är för det mesta någon form av praktisk kunskap och kontaktnät. Driver själv utbildningsverksamhet. Själva värdet ligger i att jag kan saker som folk vill lära sig och att jag är rätt bra på att utbildning och kompetensutveckling.
Jag hade föreslagit att då börjar exprimentera själv med att få fram någon slags prototyp för personlig shopping.