Steg 1. Gör en kostnadsuppskattning för verksamheten. Gör en realistisk prognos för kommande inkomster. Jämför siffrorna.
Ni är 3 personer (varav två med ca 15 års erfarenhet), jag antar att ni alla kommer vilja lyfta minst 51.000 kr i lön per månad vardera – det hade jag velat om jag hade >15 års erfarenhet eller startade ett bolag. Det betyder att era lönekostnader kommer att ligga på minst 210.000 kr/månad (höj denna summa om ni ska ha tjänstepension, friskvård, personalvård m.m. – dvs. höj summan). Lägg till kostnader för kontor, IT, telefon, mjukvaror, redovisningsprogram etc. etc. Detta är vad som krävs för att hålla näsan över vattenytan varje enskild månad. Dessutom kommer det sannolikt tillkomma uppstartkostnader – kontorsmöbler, marknadsföring, hemsida etc. etc.
Därefter gör en realistisk prognos för vad ni kan dra in per månad. Inga best case, inga drömscenarion. Ta din nuvarande timlön – minska den. Ta din nuvarande beläggning – minska den. Det handlar inte om hur stor ”market share” som finns därute, det handlar om hur mycket ni realistiskt kan dra in månad efter månad.
John Maynard Keynes sa:
“Markets can remain irrational longer than you can remain solvent”.
För många egenföretagare gäller enligt samma devis att det kan ta längre tid att bygga upp ett bolag än vad man har råd att vara utan lön – det spelar ingen roll hur stor teoretisk omsättning företaget kan ha i framtiden om konton visar noll idag om du har tömt bufferten.
Kan ni inte dra in mer än vad ni kostar kommer ni inte överleva. Och blir det inget kvar på nedersta raden så har ni inget business case – då är det bättre att lägga tiden och energin på något annat som ger bättre avkastning. Tänk även på att man vanligtvis har 12 månaders utgifter och 11 månaders inkomster eftersom kostnaderna är desamma när ni har semester men inkomsterna ofta går mot noll. Sätt en stop loss för företagandet – går ni inte med vinst efter X månader, om du fått skjuta in Y kr i privat kapital eller om din nattsömn eller privata relationer blivit Z mycket sämre så är det dags att lägga ner.
Jag säger inte detta för att vara elak utan för att du ska få en realistisk bild. Få saker i vår samtid är så utsatt för survivorship bias som entreprenörskap. I varje hörn finns någon som ska sälja in hur de flydde från ekorrhjulet genom att starta sitt egna företag och nu lever som en kung. Fakta är att 9 av 10 nystartade företag inte finns kvar efter 10 år. Häften av dessa som inte finns kvar försvann redan inom ett år från uppstart. Men vi hör bara om de 10% som lyckas, och allra helst av den 0,0001% som står på scen och berättar om hur det byggde ett imperium utifrån 5$ i fickan, en dröm och hårt arbete. Utgå inte från att detta kommer att vara du. Initialt kommer du sannolikt att tjäna mindre och jobba mer. På sikt, om du lyckas, kommer du sannolikt att tjäna mer… och jobba mer. Det finns inga 40 timmars veckor som egenföretagare i min erfarenhet. Man kan inte släppa jobbet kl. 17, eller på fredag eller på semestern. Det första man lär sig som egenföretagare är att inse allt man slapp göra som anställd.
Av de vänner jag har vars företag har misslyckats beror det alltid på någon av följande orsaker:
- Man underskattade kostnaderna
- Man överskattade inkomsterna
- Man överskattade tillväxttakten
- Det tärde för mycket privat eller på deras relationer
Med det sagt – funkar det så är det fantastiskt roligt och förmånligt att vara egenföretagare. Du är 22 år och verkar ha ett otroligt driv – men se till att du riktar den kraften mot ett realistiskt och gynnsamt mål. När jag startade eget så räknade jag med en timlön 20% under vad jag då kunde fakturera som anställd och kom fram till att jag behövde ca 50% beläggning för att nå break even. Jag hade möjlighet att ta med mig 40% beläggning under de kommande två åren från dag ett, med ett högre timpris än jag hade som anställd. Dessutom hade jag byggt upp tillräckligt med kapital för att kunna leva utan inkomst under ett flertal månader och det var enkelt att gå tillbaka till en anställning om jag skulle ändra mig. Så nedsidan var i princip obefintlig och uppsidan var lockande. Satsa stort när oddsen är till din fördel. Var försiktig när du har oddsen mot dig.
Avslutningsvis som ett sista tips. Tänk på att även om det går jättebra för företaget så kommer det inte gå att betala ut löner de första 2-3 månaderna. Vanligtvis jobbar man en månad innan man fakturerar sen ska kunden ska ha 30 dagars betalningstid och du vill sannolikt ha lite uppehållstid i bolaget innan du betalar ut lön för att få stabilitet i kassaflödet. Detta betyder att du behöver ha en privat buffert för att leva utan lön MINST 3 månader. Vad det gäller dina anställda får du förhandla med dem. Ska de ha lön från första månaden? Då får du sannolikt skjuta in de pengarna privat initialt – detta kan fort bli ganska stora summor.
Lycka till!