Hej,
Coop erbjuder nu 0,85% ränta för sin sparkonto. Är det värt att parkera pengar där istället? Finns det några risker?
Hej,
Coop erbjuder nu 0,85% ränta för sin sparkonto. Är det värt att parkera pengar där istället? Finns det några risker?
Kontot omfattas av statens insättningsgaranti enligt Coop. Därför tar du bara en risk om du sätter in mer än 950t kr.
Om banken går i konkurs så kan pengarna vara låsta en period tills insättningsgarantin betalas ut. Precis som i alla andra banker. Jag hade inte tvekat.
Det roliga med Medmera Bank är att de är helägda av Konsumentföreningen, och tydligen delar de kontantkassa. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Medmera Bank har sin årsredovisning på nätet så du kan ju läsa den om du känner dig osäker. Där står att de avvecklat kortverksamheten och nu ska de fokusera enbart på inlåning och utlåning. De verkar ha lånat ut mer pengar än vad de lånat in, det är kanske därför de börjar erbjuda ränta på sparkontot för att få lite tillflöde?
Håller med föröver lite slantar föt att iallafall få något i ränta.
Businesss is business. Det är inte konstighet att Coop ser att efterfrågan till lånen ska öka pga arbetslöshet / företag behöver likvida medel…
Tyvärr svårt att hantera kontot på nätet. Måste hela tiden ringa till Coop för att få någon information om kontot alt insättning eller uttag. Måste ju gå att hantera via nätet.
Hur är det med räntan om jag sätter i pengar idag? Man får ju 0,85% men i så fall är det väl 085%/360 dagar? Betyder att jag få t.ex. 50.000 SEK x (0,85%/360) x 200 dagar = ?
Du får räntan löpande under året, men som du säger så är det 0.85%/365 som du får per dag.
Sänkt till 0.75% nu!
Fixat nu så man kan ta ut själv via nätet och BankID