CSN-lån: betala årligen?

På årsbeskedet står vad som ska betalas under året inklusive ränta. Om jag betalar hela årets lån i januari har jag väl betalat för ränta som jag inte utnyttjade, eller tänker jag fel?

Ja, man skulle väl kunna tänka sig att ett bättre exempel är att man har olika lådor för pennor med olika märken för att på så sätt få “ordning och reda”. I min värld skulle det dock snarare vara precis tvärtom, men vi är nog lite olika där :wink:

I övrigt skrev du något intressant som jag behöver kolla upp. Tänk om man kan ändra så att lönen hamnar på kontot räkningarna dras från istället för att landa på kontot kopplat till mitt bankkort. Då hade jag slipper göra momentet varje månad att flytta över från kortkontot till räkningskontot.

En faktor som inte tas hänsyn till är att det inte är en naturlag att priserna på boendet går upp ständigt. Faller bostadspriserna samtidigt som börsen så spelar det ingen roll att “börsen avkastar 7% på sikt över en 15 års period”. Alla har en plan tills de får en käftsmäll. Genom att boendet är avbetalt så blir jag mindre känslig för hur mycket boendet är värt.

Många tycker att man ska strunta i att amortera mer än nödvändigt, men samtidigt kan inte tänka sig att köra belåning på sitt aktieinnehav. Sen kan man inte blunda för ränteavdraget på 30%, vilket är gratispengar. Pengar jag valt att vara utan. =)

1 gillning

Är ju inte heller en säkerhet framåt i tiden. Så jag sympatiserar mer med ditt tillvägagångssätt för egen del :slight_smile:

Själv har jag inte finansiellt sparande stort nog att bli helt skuldfri idag. Men jag hoppas rätta till det genom att byta boende inom några år.

Pengarna du betalat av lånet med skulle väl annars ha investerats i aktier, inte i bostäder, så det är rimligtvis aktiepriser du blir mindre känslig för, inte bostadspriser.

Förstod inte heller varför man skulle vara känslig för vad bostaden är värd. För mig är det helt irrelevant vad min bostad är värd just nu eftersom jag inte tänker sälja. Enda anledningen jag kan se är om man skulle vilja utöka lånet men det är ju knappast nödvändigt.

Jag tog typ 80 procent belåningsgrad när jag köpte boenden. Har inte ökat lånet och inte heller amorterat en krona. Belåningsgraden idag baserat på värdet just nu är under 60 procent. Där hade det förstås kunnat öka till 90 procent om bostadspriserna hade sjunkit men det hade inte påverkat mig på något sätt.

Ja, det är ju den där lilla risken med börsen och dess långsiktiga avkastning man får betalt för.. Och det är rätt jävla bra betalt också i förhållande till hur risken sett ut historiskt så för mig är det en självklarhet att satsa på börsen snarare än amortering.

Jag har fått ca 10 procentenheter bättre årlig avkastning de senaste 15 åren på att spara på isk istället för att amortera.

Det är väl just att det inte blir alltid som man planerar. Vet inte om hur din familjesituation, om du har sambo/gift/barn. Sen går man isär och plötsligt så får man in en faktor. Kanske är det för att du är tryggare i ditt sparande än vad jag är och därför har jag valt en annan väg. Dock tycker jag att det är fel att din väg är även den emotionellt det bästa. Kanske för dig, men inte för alla.

Tryggare i mitt förhållande kanske? Nä, men jag förstår vad du menar. Det skulle varit jobbigt om man separerade tidigt samtidigt som värdet på bostaden sjunkit drastiskt och man inte har tillräckligt på isk för att kunna bo kvar. Det scenariot hade ju dock varit exakt lika jobbigt om man hade amorterat och inte kommit så långt med amorteringarna.

För mig är det ganska enkelt. Jag “tjänar” bolåneräntan om jag amorterar eller så tjänar börsutvecklingen om jag inte amorterar. Eftersom börsen historiskt presenterat bättre än kostnaden för bolåneräntan går mellanskillnaden till mig och stärker min ekonomi. Därför kommer jag med största sannolikhet långsiktigt få en starkare ekonomi än om jag amorterat.

Tittar man bakåt de senaste 15 åren är det också precis vad som hänt mig vilket gör mig väldigt tacksam till att jag valde att det rationella spåret. Jag är övertygad om att jag idag känner mig betydligt mer trygg med min ekonomi än om jag för 15 år sen istället satsat allt på att amortera.

1 gillning

Men dem här 252kr är ju ännu större om 15 år :wink:

… Kanske. I utbyte mot risk.

De senaste 15 åren få nog avkastningen på börsen, ses som lite över snittet. Eftersom finanskrisen 2008 missas. En period som nog var under snittet, ex 2000-2008. Så tar du snittet fr 2000-20025 gissar jag att du inte “tjänar” 10-%-enheter/år i bättre avkastning på börsen vs boräntan.

Dessutom var boräntan mycket högre i både nominellt o realt 2000-2008. Räntan 2008-2021 var dopad o skapade bostadsbubbla som vi fortfarande känner av. Så att anta att bostadsräntorna ska ligga som de låg 2008-2021 (både nominellt o realt), gissar jag är för optimistiskt

Det tror inte jag heller men jag kom mycket väl ihåg hur folk tyckte jag var knäpp som inte amorterade och istället körde all in på börsen. Det var ett tag sen men det känns precis som idag där man säger “bara för att det gått bra förut betyder det inte att det kommer bli lika bra i framtiden”. Man kommer alltid få höra detta och det kommer alltid skrämma många och de som blivit skrämda kommer aldrig i efterhand erkänna att de resonerade fel :slight_smile:

Nej, hade du berättat för ngn att vi skulle fått inflation på över 10% i jan 2022, hade ingen heller trott på det. Ej heller hade ingen trott dig. om du sagt till ngn som köpt sitt hus i jan 2022 att det kommer i bästa fall stå still i värde i nästan 4 år, mer troligt kommer du tappa lite i värde.

Hur många var det som då sa att bostäder stiger alltid och räntan kommer aldrig gå över 3%? (jag hade en mycket ekonomiskt intresserad kompis som yttrade sig på fullt allvar att räntan aldrig går över 3%, i jan 2022).

Skulle vilja påstå att det är nästan ännu fler som inte kan erkänna att de hade fel om de ständigt stigande bostadspriserna o den evigt låga räntan. För om det varit fler som insett att dessa teser inte kan hålla för evigt så hade vi troligen sluppit bostadsbubblan

Jag tror de flesta har svårt att erkänna misstag rent generellt så därför ska man ha med det i beräkningarna när man får råd av folk. Där kan jag iaf passa på att säga att jag inte trodde inflationen skulle sticka iväg så där mycket men räntan på bolån blev ändå inte ens i närheten av vad olyckskorparna har kraxat om så länge jag kan minnas - nivåer över 10 procent ränta som det var på 90-talet.

Bostadspriserna är/var ju ingen rocket science att förstå att det inte kan stiga på det sätt det gjort.

1 gillning

Nej, räntan räknas om ifall du betalar innan förfallodagen och överskottet du betalar in kommer minska skulden med mer än ditt årsbelopp.

1 gillning

Nja, månadsbetalning som alternativ kan approximera som att betala 30/6, det är därför en besparing på 126 kr i ditt exempel, där 38 kr avgår i skatt. Sen kommer du få betala ränta till CSN också för att du har en större skuld 8400 kr x 0,5 år x 1,98% = 83 kr. Så besparingen blir 126-38-83=5 kr.

Leta pantburkar i grovsoprummet istället för att optimera detta…

1 gillning