Nu har jag betalt av totalen av mina resterande CSN-lån. Inget jag såg komma faktiskt utan hade nog tänkt ha dem kvar tiden ut.
Rent matematiskt kändes det rätt i tiden nu. CSN räntan är nästan 2% och blir högre nästa år. Bolåneräntorna är nästan det samma efter ränteavdrag idag. Har ett uppskov för tidigare bostadsförsäljning som gott och väl överstiger skulden till CSN. Pengar man då lånar gratis av staten just nu. Medans CSN kostar.
Jag vågar däremot inte röra uppskovet för något annat som investering eller konsumtion. Vilket gör att det bara sitter på ett (numera) dåligt sparkonto.
Sedan kan väl diskuteras huruvida jag borde tagit exakt samma summa till investeringar med högre risk och kanske bättre avkastning? Samtidigt som CSN lånens räntekostnad till stor del efter nästan halva 2025 är relativt enkla att förutse för 2026.
Jag resonerade så här:
Staten lånar ut uppskovet gratis medan CSN (också staten) tar betalt för CSN-lånet. Då tar jag av uppskovet och betalar CSN. Sedan tar det nog ca 2 år att täppa igen hålet och skulle något hända däremellan så att uppskovet måste betalas tillbaka tidigare så funkar det också om än inte lika fördelaktigt.
Tack
Känns jättebra, började ta lån för över 20år sedan och hade nog trott att de skulle få leva kvar i 10år till.
Jag har alltid tänkt att det är bättre att sätta in pengarna på ISK än att betala av, men nu med uppskovet och sjunkande sparräntor så kändes det helt rätt om än lite knäppt att låna av statens ena hand för att ge till den andra
Javisst finns det många fördelar med CSN-lånet. Vilket är därför jag inte slutbetalt för än nu. Hoppas ändå leva 10år till minst så att det ur den aspekten gick jämt ut
Absolut! Men frågan är ju vem som ska ärva och om de tänker att jag har mer glädje att ha de pengarna ”över” varje månad vs att de ärver dem. Med det resonemanget så är mitt bolån på miljonbelopp och CSN är sjukt fjuttigt i sammanhanget. Ska man leva för att andra ska ärva en? Jag har inga barn kan tilläggas.
Har länge gått i samma tankar… av de 300k är knappt hälften kvar. Roligt att när jag tog examen var de 300k tillräckligt för att sätta ett minus på totalen… Nu är ca 150k som är kvar ett “avrundningsfel” (inte direkt, men det känns som en struntsumma gämfört med då)
Så funderar på att riva av plåstret och slänga tillbaka det över muren…
Jag planerar inte att dö, men om jag har otur och gör det vill jag såklart lämna över så mycket som möjligt till min fru och två barn så deras liv blir lite lättare. Så CSN kommer vi aldrig betala extra på. Gäller även min frus CSN. Vi har tillsammans en halvmiljon i CSN lån. Säg att frugan och jag dör samtidigt i en bilolycka så är det en stor summa som inte belastar bouppteckningen för våra barn.
Visst, sannolikheten är låg att vi ska dö. Men lånet finns redan och räntan är i princip samma som bolånen. Nollkostnad för en mindre livförsäkring.
Jag har länge velat ”riva av plåstret” men inte hittat en kalkyl där det har varit vettigt. Med uppskovet och dagens räntor så blev det så. Utan uppskovspengarna hade jag haft det kvar.
Förstår dig! Jag trodde nog aldrig att jag skulle betala av det tidigare. Nu blev det så p g a omständigheterna runtomkring. Eftersom jag inte har barn så har jag bara räknat matematiskt och inte känslostyrt.
Du gör förstås som du vill, men överskatta inte värdet av att lånet skrivs av. Är ni i 40-årsåldern (och friska) så kostar en livförsäkring hos Skandia ungefär 10 kr/månad för ett belopp om 250 000 kr. Så värdet av att lånet skrivs av motsvarar ungefär 0,05% ränta, eller mindre än CSN:s expeditionsavgift…