Jag har alltid cyklat vanlig cykel till och från jobbet. Haft ca 7 km. Efter en flytt nyligen fick jag ärva pappas elcykel. Jag har ca 10 km till jobbet. Faktum är att till jobbet (mest nerför) går det nog snabbare med en vanlig cykel. Varför? Elcykeln är mkt tyngre och därmed trögare. Mycket längre bromssträcka och man kan därmed inte maxa farten på samma sätt innan ex vis övergångsställen.
Anledningen att jag kör elcykeln är ca 150 höjdmeter på hemvägen och en hund som kräver ett par timmars motion när jag kommer hem samt att jag även cyklar när jag jobbar kvällar och nätter och då är jag inte så sugen på en mil uppför. Men förutom en något snabbare och latare hemresa är vinsten liten
Jag rekommenderar verkligen cykel med skivbroms då man vinner så mkt på kort bromssträcka. Tycker personligen att MTB är trevligt att jobbpendla på pga stabiliteten och dämpningen som gör att trottoarkanter och annat tas mjukt
I övrigt förespråkas bra lampor, reflexer, regnkläder, dubbdäck (på vintern) och lager på lager på lager som kan anpassas vid kyla. Bra vantar är också ett plus, men cykeln behöver inte vara någon monstermodell!