Dags att binda bolån?

Valde själv att binda på 3 år i förra veckan utifrån de möjligheter som finns att bryta bindningen utan att betala ränteskillnadsersättning (Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank? - Nr 3102 av Kanske).

Utifrån dagens siffror och mina förutsättningar säger t ex kalkylen på Ränteskillnadsersättning - beräkna kostnad | Konsumenternas att så länge jämförelseräntan för bindningstidens slut inte sjunker mer än ca 0,5 procentenheter så slipper jag kostnad om jag skulle bryta bindningen.

Så länge jag håller koll på ränteutvecklingen så är jag därmed inte låst, utan har ett visst handlingsutrymme vid sjunkande räntor. Samtidigt som jag skaffat ett skydd om räntorna istället skulle stiga (vilket jag dessvärre tror de kommer att göra).

EDIT: Gentemot nuvarande rörlig ränta hamnade min 3-årsränta 0,16 procentenheter högre, men det tyckte jag var rimligt givet min syn på utvecklingen framöver. Skulle utvecklingen eller mina preferenser ändras så får vi istället se om jag utnyttjar möjligheten att kostnadsfritt bryta bindningen :slight_smile:

1 gillning