Det handlar inte om att man tror sig vara så smart eller att man kan förutsäga marknaden.
Eller… för vissa kanske det gör det… men jag tror att det oftast handlar om rädsla.
Tar mig själv som exempel. Jag vet att jag inte har en blekaste aning om vart marknaden är på väg. Jag har otillräckliga kunskaper och otillräcklig erfarenhet för att ens veta vilka siffror man ska titta på.
Istället handlar det om att man blir orolig när experter pratar om ”all time high”, att USA är övervärderat utan substans etc etc.
Det är inte konstigt att man som novis blir lite försiktig.
För mig har det hela lett till en översyn av min risknivå, där jag kommit fram till att jag vill sänka risken något genom att ha en större andel kontanter än tidigare. Jag vill också diversifiera ännu mer än att tex bara äga LF global index. Detta genom att ha med en fond för småbolag samt en fond för tillväxtmarknader. Sedan har jag även en Sverigefond enligt diskussionerna om ”home bias”.
Jacke okej men vad är index och vilket index har lägst risk?
Problemet med vanliga indexfonder är att dom oftast är värdeviktade ju större börsvärde desto mer påverkan vi minns ju i it bubblan när Ericsson var 40% av omxs 30 det blir lite som att sätta en sumobrottare på relingen på en båt.
Men jag har hittat en etf som är global och och likaviktad varje bolag utgör 0,4% var det måste ju vara lägre risk.
Själv är jag helt nöjd med global indexfonder som LF Global indexnära. Av 10 st största innehav är det bara 16% av hela portföljen. Riktigt bra och tryggt i mina ögon. När börsen faller då kan det knappast vara möjligt att de andra små innehav skulle klara sig bättre. Sedan Etf är inget fel på. Men själv föredrar jag automatisk månadssparande och smidighet i globala indexfonder och den billigaste. Det behöver inte vara den bredaste för mig. Själv skulle jag klara mig även med Spp aktiefond Usa 100% och känna mig trygg långsiktigt eller 100% Sveriges breda indexfond.
Det är fullt rimligt att göra så. Allt vi gör får konsekvenser och för min del måste jag förstå de konsekvenserna oavsett vad andra tycker och tänker. Annars gör jag det inte.
Konsekvenserna av att minska sin exponering är lätta att inse.
Jag tycker du blandar äpplen och gurkor när du kallar det att tajma marknaden att förändra sin risknivå efter rådande marknadsläge. Det låter lite konstigt kanske, men håll ut. Notera även att anpassa risknivån inte heller nödvändigtvis innebär att man överträffar index, utan bara att man minskar volatiliteten.
Så hur kan man förändra sin riskprofil utan att tajma marknaden?
Jo först och främst får vi definiera vad man menar med att tajma marknaden. Att tajma marknaden menar jag att förändra något inom sina investeringar baserat på historisk prisrörelse (jämför med teknisk analys på en aktie).
Medans att anpassa sin risknivå kan även vara baserat på andra saker, såsom nuvarande värderingar på marknaden (jämför med fundamental analys på en aktie). Då är frågan, kan man bedöma nuvarande värdering på marknaden?
Ja, det anser jag att man kan. Genom att granska P/E och P/S tal. Jämföra snittpris med direktavkastning på kapital o.s.v.
Kan man tajma marknaden? Nej det anser jag inte gå.
Skillnaden ligger alltså att man i markandstajming fallet gissar på när en förändring ska komma, i FA fallet bedömer man istället storleken på kommande förväntad snittförändring. Alltså om man i genomsnittligt över tid räknar med 7% avkastning på aktier. Då bedömer man t.ex. vad den förväntade framtida avkastningen är för nuvarande pris på aktiemarknaden är. Genom t.ex. Schiller P/E o.s.v.
Man har ingen som helst aning om när snittavkastningen kommer förändras, man bara konstaterar att just nu är snitt P/E högt. Vilket innebär lägre framtida förväntad avkastning för nuvarande pris. I marknadstajming fallet spekulerar man i när en viss prisrörelse ska ske.
Egentligen är ju TA och FA inte så enkelt som jag beskrev det här, men det ger en analogi att jämföra med. Tänk typ “price what you pay, value what you get”.
Nog känns det att det kommer krascha snart. Men det gör inget. Har de pengar jag tror mig behöva några år framåt vid sidan av börsen. Dessutom så kommer jag fortsätta månadsspara Även när det börja blåsa riktigt ordentligt.
Just nu så är det småbolagsfonderna som driver uppgången i min portfölj, men det kommer en tid när de dyker.
Några grundläggande saker vad gäller förutsägelser, och vad som är förutsägbart:
Förutsägelser/prognoser måste alltid uttryckas i form av sannolikhet, för det är det som det handlar om då valfri person uttalar sig om vad det än är. Jag bedömer själv att sannolikheten för att ett kraftigt börsfall (30 procent eller mer) ska inträffa någon gång innan nyårsafton 2021 är cirka 40 procent. Ungefär så får man uttrycka sig.
Detta innebär att du måste vara medveten om att du kan ha både rätt och fel. I den bästa av alla världar kan du förbereda dig för båda möjligheterna, men på börsen är det svårare, eftersom du borde använda dig av olika strategier beroende på om kraschen kommer eller inte.
Det finns ett statistiskt samband mellan P/E tal och börsnedgångar. Om jag minns det hela rätt (kan minnas fel) är sannolikheten för att New York börsen kraschar 30 procent inom sex månader om P/E talet ligger över 30. Det går att räkna ut sannolikheten för ett kraftigt börsfall för valfritt år, utan att lägga in P/E tal i ekvationen.
Det går med andra ord att ta fram ett antal indikationer på att ett kraftigt börsfall kommer att ske i närtid med hjälp av statistik och se om dessa pekar åt samma håll, eller om de inte gör det. Sammantaget kan du göra ganska bra sannolikhetsbedömningar för hur det kommer gå. Detta betyder inte att du kan veta hur det kommer gå, bara sannolikheten.
Till slut får man bestämma sig vad som är värt att agera på? Hur stor måste sannolikheten för en börskrasch vara för att du ska gå ur? Och hur mycket då?
Tyvärr är jag inte rätt person att göra de här bedömningarna, ekonomi är inte mitt ämne, men prognoser och förutsägelser vet jag väldigt mycket om.
Bara lite kort input i hur jag skulle göra om jag skulle försöka ge mig på 10 000-kronorsfrågan om när nästa krasch kommer…