Stalltipset brukar vara att snitta in sig med 1/10 varje kvartal även om statistiken verkar säga att investera direkt.
Nu handlar det belopp jag hanterar inte om några jättesummor. Jag har bara gjort om i portföljen där jag flyttat ut räntefonder och guld till sparkonto. Eftersom jag sålde samtliga fonder tänkte jag vänta några veckor för att se om just räntefrågan blir det som sänker den uppblåsta börsen. Troligen är mitt agerande irrationellt, men det får mig att sova bättre. Tanken är att gå in i indexfonder igen med ny indexfördelning ASAP.
Detta är sant. Det finns inga säkra lägen. Och att vänta in viktig statistik är också lönlöst eftersom viktig statistik kablas ut hela tiden, varje dag. Det är bara till att hålla för näsan och hoppa i vattnet.
Rubriken på den här tråden säger “globala uppgången”, men grafen i startinlägget är för S&P500, alltså de 500 största företagen i USA. Detta är ju en väldig stor abdel av global-index så det är ju relevant om man investerar helt viktat efter globalt market cap.
Jag hittade den här webbsidan som visar CAPE för olika marknader:
Det är långt i från alla marknader som är högt prisade. Borde man istället för att hoppa av aktier istället vikta om till andra regioner?
Köra på 100% Rysslandsfond?
Hmm… varför har länder/marknader med mer utvecklade demokratier, styrelseskick och rättsystem mycket högre CAPE? Marknaden verkar tro att de företagen kommer ha högre tillväxt.
Kom att tänka på den här tråden när jag såg Svens senaste video. Han glömmer dock att nämna på vilket sätt man drar nytta av en krasch som fullinvesterad, nämligen högre direktavkastning pga. lägre priser = fler aktier per återinvesterad krona.
Nästan ingen aktiv fond kan slå index över tid. Det går inte att tajma marknaden. Nästan alla som hänger här instämmer med detta.
Men ändå talas det om att minska sin exponering totalt eller mot vissa marknader, att marknaden är dyr nu och att det kanske är läge att öka sin exponering mot ädelmetaller osv. Som jag ser det är alla åtgärder av det slaget ett sätt att tajma den marknaden som inte går att tajma. Hur hänger det ihop?
Håller med om att det är svårt att slå index, men det är kul att försöka. Tajma marknaden går nog inte, håller jag i princip med om. Men att slå ett brett globalt index är nog möjligt över tid. Tror man kommer rätt långt med att bara satsa på småbolag på lokala marknader och sedan, inte tajma marknaden, men byta bort fonden när den börjar bli för stor. Behöver klura lite till för att hitta den mätbara nivån. Sedan väljer man också småbolagsfonder där förvaltaren har sitt eget skinn i smeten! Småbolagsfonden måste inte förvaltas aktivt. Det funkar, i min värld, jättebra med en smal ETF eller tom en billig indexnära fond.
Ja det är känt att det går att överprestera globalt index riskjusterat genom olika faktorer. Det säger inget emot effektiva marknadshypotesen, utan en modell (äga marknadsviktat globalt).
Jag håller med dig Nils i den här fallet till 100%.
Själv håller jag mig 100% till Global index efter skolboken långsiktigt. Tajmar aldrig börsen och köper automatisk månadsssparande. Går aldrig ur marknaden. Har mycket pengar på börsen men funderar inte en tanke hoppa ut från aktiemarknaden långsiktigt. Det vad jag kan göra ibland är att följa olika lands index i portföljen.
Börsen/aktiefonder är det bästa som finns att få skaplig avkastning och god tillväxt på pengarna långsiktigt.
Så här resonerar jag. Jag tänker inte kliva av helt för man vet aldrig när börsen rasar men jag har tagit ner risken till ca 70% aktier och 30% guld för att minska risken. Man kan säga att jag har lättat på gasen utan att trampa på bromsen.
Guldet kan lika väl höja risken och andra ädelmetall. Det är högre risk än aktier. Det är klart att du tajmar börsen då du trot att guldet ska gå upp om aktiemarknad faller. Det är inte ovanligt att även guld faller samtidigt som aktiemarknad.
Det gör du nog inte för jag tillhör den lilla skara som handlar på trend och momentum. Eftersom “alla” andra inte gör så ville jag väcka frågan om hur man tänker när man funderar på att minska sin exponering mm och samtidigt säger att man inte kan tajma marknaden. För mig låter det inte konsekvent.
Den som är konsekvent i detta avseende är dock du @Jacke77. Det är modigt.
Men det är så man ska göra om man ska följa index och få samma index avkastning långsiktigt. Man måste följa trenden både upp /ned. Att hålla på minska aktie exponering hit och dit utan att veta hur börsen ska gå imorgon eller om 1 mån gör man så att man tror att man är smartare än börsen.