På ett plan kan man med samma emfas hävda att “det är alltid annorlunda mot förra gången”… Att tycka sig skönja mönster och påstå att allt alltid går i cykler kan möjligen vara lika fel. Backar man tillräckligt långt från objektet och bara ser de grova dragen går ju allt i cykler (dinosaurierna dog ut, vi kommer dö ut, osv).
Om man tex tittar på IT-bubblan som jag var inne i rent jobbmässigt under den perioden så har vi ju åtminstone i stora drag helt annorlunda situation nu när pengarna främst ligger i mer etablerade företag och inte startups som är typ två veckor gamla. Samma sak med fastighetsbubblan 2008, den hypen har mattats. Men igen, det beror på förstås hur närsynt eller långsynt man tittar…
Den säkraste riskjusterade avkastningen får man i svenska bostäder. I princip garanterade löneökningar på 2% per år och en x5 hävstångsprodukt ger prisökningar på 10% p.a. Slår i och för sig inte börsen som dom senaste 12 månaderna gett ca. 3% i månaden och det känns inte som att det finns något stopp på det.
Nä inte på lång sikt men för tillfället i alla fall och det kan pågå i några år. Tror inte på någon inflation förrän dom amerikaner som som förlorat jobbet återfår det. Blir ingen lönedriven inflation annars och därmed ingen räntehöjning av FED. RB avviker inte från omvärlden och höjer räntan som enda centralbank heller. Powell är villig att tillåta högre inflation till och med utan att höja räntan har han sagt.
Finns inga garantier för något men om risk mäts i volatilitet så är bostaden som finansiellt hävstångsinstrument mindre riskfyllt i närtid i alla fall.
Gillar din filosofi och det är exakt så min sambo gör. Hon skiter fullständigt i hur det går. Har sitt månadsspar till Avanza varje månad. Jag sätter upp månadsspar på SAVR. Där har jag 5% av mitt kapital och sköter sig själv.
Börserna har nått en nivå som jag inte känner mig bekväm med med tanke på hur saker och ting ser ut. OMX kändes alltför för högt värderad till och med nere på 1950.
Jag har därför påbörjat en DCA-försäljning där jag planerar att sälja av tio procent av mitt innehav stegvis med hyfsat långa intervaller. Går börserna upp ännu mer ökar jag förmodligen försäljningstakten.
Jag får luta mig på en säker källa, Jan Bolmeson. Ett bra sparande ska vara tråkigt som fan. Och kunna glömmas bort i över tio år.
Portföljen/strategin ska vara klar innan dippen (Tell, Strandh)
Så för mig är det liksom kör jag indexfonder så är ju hela ideén att jag inte kan förutsäga ett skit om marknaden mer än om när jag troligen vill ha mina pengar och då sänka aktieandelen successivt.
Så jag månadssparar i 90-10 och stänger av allt brus. Visst…ingen strategi är vattentät men som andra nämnt, har vi ett bättre förslag. Tänk alla som väntat på bostadskraschen i 10 år…vilken tabbe!
Nä, vi kör bloggens strategi, månadsspara i billiga indexfonder, strunta i resten. Logga inom 10-15 år.
Mänskliga faktorn. Man vill alltid ha det bättre och kunna påverka framtiden.
För att själv avdramatisera min ångest brukar jag tänka att det bara är pengar. Får jag bara ha min familj välbehållen och välmående är jag en gränslöst rik man!
Jag är lite försiktig just nu och inväntar räntebesked från ECB imorgon och Fed lite senare i mars. Om långa USA-räntor fortsätter upp och marknaden inte övertygas av centralbankernas planer är jag rädd för att främst techaktierna faller rejält. Och den som kikat på 10 i topp på en global indexfond kan ju räkna ut att det kommer göra ont även för en indexkramare.
Riktig fin branchfördelning i Global indexfond . Själv följer jag global index både upp/ned långsiktigt utan attt spekulera något om framtiden. Automatisk månadssparande som sköter sig själv .
Ändå är det 80% något annat. På 25 årssikt brukar det bli bra med månadssparande . Det är så man ska följa index om man följer regelboken. Fullinvesterad långsiktigt utan tanke att hoppa in/ut
Jag håller med. Detta är på intet sätt någon kritik mot indexinvestering eller månadssparande. Det jag är försiktig med är stora insättningar när det är så uppblåst och osäkert.
Jag har alltid samma insättning 13 tusen månadsvis utan att jag bryr mig hur börsen går just nu. Så fort jag har extra pengar som ska placeras långsiktigt placerar jag in de på börsen så fort som möjligt. Börsen kommer alltid vara uppblåst och osäker.
@harvest Hur gör du med större belopp? Inflationen kan ju öka och om alla andra gör 50% på 1 börsår så är ditt större belopp mindre värt den dag du ska konkurrera om köp av samma begränsade resurser?