Dags att kliva av den globala uppgången?

Vad (hur stor) är en normal årsavkastning?

@APH: Du har rätt i att det är en tidsfråga innan man får igen en eventuell nergång men man ska också komma ihåg att det kan ta upp emot 13 år (enligt portfoliocharts) till dess att man når break/even realt igen vid en nergång och detta är statistik från 1970. Går man ännu längre tillbaka finns det säkert längre tidsperioder. Är man OK med att ha dött kapital i >13 år så har man ingenting att oroa sig över men i realiteten krävs det ett bra psyke.

Sällar mig till dem som prioriterar bättre nattsömn. Har bytt några av mina balanserande placeringar (inkl en del indexfonder jag haft) mot kontanter idag - c:a 15% ytterligare trygg bottenplatta. Har kvar de roliga och förhoppningsvis avkastningsdrivande fonderna med intressant momentum och fortfarande goda tillväxtutsikter.

2 gillningar

Tack för denna diskussion! Det här blir mitt första inlägg här men följt podden länge och läst mycket här.

Även om jag egentligen har som plan att inte ta ut några pengar från mina fondkonton/lysa (100% aktier bred och hållbar i lika mängd) har jag nu sålt av ungefär 50% av mina tillgångar på börsen. Jag kommer förmodligen behöva en del av detta i närtid, för bostadsbyte, så kändes rimligt att göra det nu snarare än senare med tanke på dessa tankar om volatilitet.

Först tänkte jag ta ut rubbet men det är mindre risk än vad jag är bekväm med. I synnerhet då ingen vet vad som kommer hända närmsta tiden/åren och jag vill inte helt missa ännu mer uppgång om den kommer.

Jag har en fundering, tycker ni jag ska fortsätta månadsspara i Lysa? Min känsla efter denna tråd är nog att jag hellre vill bygga upp en krigskassa som någon uttryckte det :slight_smile: eventuellt kanske flytta över månadssparandet till guld. Men jag blir nervös av blotta tanken på guld eftersom det verkar så krångligt att göra det utanför börsen. Och att göra det på börsen har väl tveksam effekt? Detta kanske blev OT sorry isf!

Även när låna räntor gått upp snabbt har det blivit börsnedgång. Se vart vi ligger nu, sett historiskt till detta borde det kunna komma när som helst.

1 gillning

Intressant att följa nu om det blir det när så många verkar tro det.

Det går att lösa hur lätt som helst på börsen. Om du vill ha något som följer guldpriset så dinns det flera fonder för det.
Om du vill ha lite mer hävstång så investerar du i guldbolag. Barrick, Newmount, Newcrest, Franco Nevada (streamer), Wheaton precious metals (streamer) är de jag kan plocka ur huvudet. Det där är stora stabila bolag med bra finanser. Equinox och Endeavour kanske hör dit också.
Om du vill ha ännu mer hävstång så investerar du i något mindre bolag som en developer: Libertygold, Integra och Osino plockar jag ur huvudet.
Och sen om du vill ha ännu mer hävstång så tar du någon pytteliten explorer. Pelangio, Minaurum. Men de sista kan gå till noll också!
Läs inte ovanstående som köprekommendationer, men jag har flera av dem själv.

Om du vill snöa in på ädelmetaller så finns ädelmetallforum och det finns även en på forumet här som är duktig på det. Guldfeber(?) Hittar inte den användaren nu. Finns en tråd här någonstans om att investera i guldmynt.

EDIT: Polyus och Polymetal är mycket intressanta

2 gillningar

Jag är lite osäkert på hur jag ska agera, måste jag säga. Har investerat i cirka 18 månader, ett månadssparande huvudsakligen riktat mot indexfonder och 10 procent räntor, men kommer få ett större belopp på några hundra tusen som jag hade tänkt investera på samma sätt nu under våren. Men, jag känner mig själv, och vet att jag är en nervig person som kommer ha väldigt svårt att “sitta still i båten”. Funderar på att helt enkelt bara använda pengarna till att öka månadssparandet, och inte sätta in allt på en gång. Kanske lägga in 5 procent i månaden under två års tid? Vet att det är svårt att tajma marknaden, men om alternativet är att jag med stor sannolikhet kommer “gå ur” eller göra bort mig på annat sätt?

Vet inte riktigt. Å ena sidan, det vetenskapligt underbyggda verkar vara att gå in med alla pengarna på en gång. Men kanske nattsömnen och själsfriden är värd mer än den statistiska fördelen? Sannolikt får jag fatta beslut ifrån mina egna personlighetsbrister, lägga in lite i taget och se till att jag har en krigskassa. Men sannolikt får jag väl ångra mig efteråt…

För att just kunna sova bättre kan det vara skönt att investera beloppet i omgångar, t ex månadsvis under 1 år eller liknande.

@Anonym

Om du mår bättre av att lägga in vartefter kommer det göra att din avkastning ökar. För panikar du och lyfter ut pengarna från marknaden så är det = sämre avkastning.

Prioritera din sömn och själsfrid.

2 gillningar

Känner igen mig i det. Lösningen är att lägga de ett konto och köra en extra insättning varje månad. Men oavsett hur det går. När börsen rasat 30%. Då känner man av det. Skit i att titta hela tiden.

Det här är lite av ett pekfinger-i-luften-inlägg. Många pratar om torrt krut och att satsa när dippen kommer. Min känsla är dock att det har blivit en genuin svenssonaktivitet att hänga med på börsen och ha koll på fonder de senaste 10 åren, alltså att det är mycket mer allmänt utbrett än vad det var “förr”. Det var aldrig nån som pratade om fonder och aktier när jag växte upp, däremot fick banken mig att sätta mina pengar i fonder när jag var runt 20 men då var jag relativt ensam om det tror jag i min bekanskapskrets om man jämför med nu. Jag undrar alltså om det kommer att bli så att nedgångarna snarare blir som förra året i samband med corona, dvs snabbt ner men också snabbt upp pga att många fler är medvetna om marknaden och sitter där med sitt torra krut.

Jag vet inte om man kan dra paralleller med bostadsmarknaden men där har jag hört folk i 20 år babbla om bubbla och luften kommer att gå ur utan att det egentligen har hänt mer än små pyspunkor som snabbt har lagats. Även på denna marknad har folk blivit alltmer medvetna och strategiska mot förr.

Om börsen inte dippade mer trots internationell pandemi, vad ska då behöva hända för att den ska dippa så där rejält och länge igen? Min tanke är alltså inte att den aldrig kommer att dippa men jag spekulerar i om att det allmänna börsmedvetandet numera är så pass stort att nedgången genast tas om hand av alla småsparare som vill shoppa på rea i världen.

1 gillning

Jag tror inte det du skriver stämmer. Folk har blivit väldigt intressarade p.g.a. långvarig uppgång och låga räntor. Var ju nån som sa något i stil med “When my shoe shine boy gives me stock advise, it is time to sell.”.

Sociala medier gör att man hör mycket mer nu om andra än förr. Så då hör man naturligt mer av just börs/fonder.

Börsen är alltid framåtblickande, just nu vräker stater ut ekonomiska stimulanser. I princip går börsen på droger.

Det du skriver låter lite som “det är annorlunda denna gången”. Nja, tillåt mig tvivla. Långsiktigt kommer börsen behöva avspegla fundamenta, dvs värdet av kommande vinster bolagen gör.

1 gillning

Som omvärldsanalytiker (inom migrationsområdet, är relativt okunnig om marknader och ekonomi) kan jag inte låta bli att undra lite kring det faktum att antalet personer som äger aktier verkar ha ökat kraftigt 2020, att det börjar skrivas en massa om aktieaffärer på Aftonbladet och Expressen, samtidigt som det sker en debatt/kampanj om att en sann feminist minsann ska ha sina besparingar på börsen… fullt möjligt att detta bara är brus som inte betyder något, men det är också möjligt att vi får ett ökat beteende som innan IT-bubblan, d v s många som äger enstaka aktier bara för att de verkar “heta”. Ett ökat “irrationellt” beteende på börsen (i svensk kontext) skulle i alla få mig att dra öronen åt mig.

Men det är bara lite lösa funderingar från min sida… har svårt att undvika att spekulera och göra prognoser, eftersom jag gör det i jobbet. Kanske bättre att avstå helt, istället för att söka etablera indikatorer för en nedgång.

/ Arvid

1 gillning

Min första aktie som jag köpte själv var “folkaktien”, alltså Telia. Då var aktier och börsen hett. Sen går det i vågor och intresset går upp och ner. Det är inte först gången folk säger “det är annorlunda nu”.

1 gillning

Frågan är vad som kommer hända om vi antar att börsen är övervärderad. Det är inte nödvändigt att det blir en börskrash, kan lika väl bli mindre upp och nedgångar ±20% med en dålig medelavkastning de närmsta åren. Oavsett kan det ju vara en fördel att vara utanför börsen, men om man väntar på en börskrash innan man investerar så finns risken att den aldrig kommer.

Det är sunt att spekulera ibland, man kan få in andra vinklar på ens tankesätt. Kan dock lätt spåra ur. :slight_smile:

Men jag tror inte folk blivit mer rationella mot vad de var för 10-20-100-200-2000 år sedan. Vår aversion mot förlust har inte försvunnit lika lite som vår rädsla för ormar. Vår hjärna har inte direkt förändrats.

För att citera Cliff Asness på AQR -

“Du kan gå fram till en mobb med högafflar och ge dem all information i världen. De kommer fortfarande bränna dig och kalla dig för häxa”

Det bästa som långsiktig sparare är sannolikt att stänga av det mesta av bruset, ibland även detta forum, med trådar som denna. Då det kan få en långsiktig sparare att bli kortsiktig. Man kan även drabbas av vad en författare (minns inte vem) beskrev som tidskollaps. Där ens förmåga att försöka fantisera längre in i framtiden blir kraftigt eftersatt. Kanske är det ett antal personer här som i pandemins början hade svårt att se en normal värld om 5 år, medans man nu kan göra det när man vant sig? I det läget är det sannolikt mycket lättare att trycka på säljknappen än köpknappen.

När bruset letar sig ut i allemansmedia, utanför den vanliga finansporrens värld så kanske man ska dra åt sig öronen. Ska man agera på det? Helst inte. Men känner man en stark lust att göra det kan det vara en god idé att fundera på ens risknivå i sparandet. Att ha en god vän som också är intresserad av sunt sparande kan vara bra i dessa stunder. Det finns många bra och sunda själar på detta forumet.

Kuriosa -
Jag kollade faktiskt på Tesla-aktien idag som känns “bubblig”, antalet ägare på Avanza. För skojs skull då. 38% nya ägare i år på Avanza. Aktien har inte ökat sedan dess vilket gör att alla dessa nya ägare (kanske är fler som sålt) sannolikt gjort en förlustaffär.

3 gillningar

Detta är en anledning till att jag nu, efter mycket övervägande, kommer radera alla ekonomiappar på telefonen, radera genävgar till ekonomisajter och även detta forum. Jag blir helt enkelt FÖR påverkad av min omgivning. Jag känner mig trygg i min valda strategi som jag har nu med mitt långsiktiga sparande. Så nu vill jag bara låsa och kasta bort nyckeln ett tag :slight_smile: Jag har till och med lagt in fasta datum i min kalender då jag tillåter mig själv att kolla hur mina indexfonder går. Max 2 ggr/år - inte oftare än så. Får se hur länge jag pallar :smiley:

8 gillningar

Jag har hållit på med fonder sedan urminnes tider, mer eller mindre intensivt, och under hela den tiden har folk försökt se runt hörnet för att spå framtiden. Vad jag vet har ingen lyckats. Jag har dragit slutsatsen att allt kan hända, precis när som helst, och därför gissar jag aldrig framtiden.

Det finns två vägar att gå. Antingen kör man på index och slipper bry sig. Ett bra och bekvämt sätt.
Eller också försöker man hitta det som går bra för tillfället och satsar på det.
Inget av dessa sätten försöker spå framtiden. Jag tror att det är en bra hållning. Men drivkraften att förstå framtiden innan den inträffar är extremt stark. Det är mycket intressant!

5 gillningar

Gustaf, det är en god början absolut, men det kan vara värt för att hålla det långsiktigt att ha andra saker som drar i ens liv. Annars är det lätt i tristessen så zoomar man in på någon site, gärna av ren (dålig) vana.

Jag själv försöker också undvika en del sajter. Jag tycker om den här hemsidan och Jan & Caroline har mycket bra och givande artiklar. Men forumet är ju lite utanför deras kontroll ibland, så känner man sig påverkad så kan man ta någon dag off och se hur det känns. Forumet tycker jag är bra för mig att skriva av mig ibland och ibland läsa något inlägg, det finns många kloka människor här med. Även några som kanske inte alltid är kloka men man får försöka läsa mellan inläggen ibland.

Jag har väldigt få appar på min telefon, sociala medier är out of the question, där måste jag använda min stationära för att kolla men 99% är ju bara skit ändå.

Avanza, Savr m.fl. är ju aktivt gjorda för att man ska använda apparna maximalt, då i Avanzas fall så tjänar de på courtage, spreads m.m. Savr exempelvis med sin konfetti som kommer om man köper en fond/månadssparar är ju också ett exempel på att få igång belöningssystemet och komma tillbaks. Smart som tusan men inte för småspararen såklart.

Jag har några böcker att rekommendera som hjälpt mig att ta mer pauser från digitala delen av ens liv. Åtminstone att bli mer medveten om mina val.

Digital Minimalism av Cal Newport
Essentialism av Greg McKeown
The Power of Habit av Charles Duhigg