Dags att ombalansera? För mycket Sverige i sparandet?

Hej!

Jag har ett sparande i Lysa bred (60%) och Avanza (40%).
När jag kollar min fördelning av länder på Avanza så har jag nästan 50% av innehavet i Sverige och nästan 40 % i USA. Det känns väl sådär tycker jag. Bör det inte vara tvärt om?

1 gillning

Beror på vad du vill uppnå? Sverige är väl egentligen bara 1% av globalt marknadsvikt. Så allt över det är ju en övervikt. Men normalt brukar det pratas om en homebias på allt mellan 0-20% här på forumet.

Usa, däremot uppgör 60-75% av globalt index, beroende på om man följer msci world eller msci acwi.

Ett standard portföljförslag brukar vara:
70-100% i global indexfond
0-20% i en svensk indexfond
0-10% i en småbolagsfond (global eller svensk om man vill)
0-10% i en tillväxtmarknadsfond

1 gillning

Tack! Jag vill egentligen bara vara så säker som möjligt, ha indexfonder, men även ha “det bästa” av Sverige.

Att det blivit så stort innehav av Sverige beror nog på att det har tidigare dragit iväg med Spiltan och Investor som haft bra utveckling. Spiltan verkar va i viloläge nu, funderar på att sälja av hälften där för att minska andelen mot Sverige.

1 gillning

Hur ska du på förhand kunna veta vad som är det bästa av Sverige?

Kör man inte Plus Allabolag Sverige eller någon annan väldigt bred Sverigefond blir koncentrationen ännu mer extrem.

Typ en promille av globalt börsvärde som du har majoriteten av dina pengar investerade i.

Jag skulle minska Sverigedelen och för det som blir kvar köpa hela svenska börsen.

Är det verkligen så här enkelt. Om man investerar i svenskt ind x och stora svenska bolag så är väl en stor del av dessa företag och deras marknader globala.