Dålig bostadsaffär

Hej!

Är ny på forumet men hoppas jag lagt min fråga under rätt kategori!

Jag är en tjej på 30 år och har sparat till en kontantinsats från att jag var 22. Har arbetat extra hela studietiden, och sen utöver heltidsjobb.

Vid 2022 hade jag äntligen fast anställning, tillräckligt hög lön och en kontantinsats och köpte min drömlägenhet i en Stockholmsförort.

Lägenheten kostade 2.5 milj och var redan då lite i överkant för vad den troligen var värd. Sedan dess har ju priserna gått ner rejält och senaste värderingen ligger på 2-2.1. Jag och min sambo, som jag inte träffat då, planerar för barn och kan bo kvar i lägenheten i kanske 2 år till, men den är inte alls lämplig för småbarn egentligen då det inte finns någon hiss och är dåligt med förvaring. Vi vill köpa hus och har just nu ca 250 000 sparat. Lägenheten har varit ute till försäljning ett halvår nu för ca 2.3 och ingen har visat intresse. Till saken hör att det är ett planerar stambyte inom ett år. Är orolig att det kommer dra upp hyran ytterligare som redan är väldigt hög.

Vi är som sagt inte i ett ett akut läge att sälja men skulle gärna få lite tips på hur vi ska tänka. Att förlora hela min insats och amortering på 500 000 hade känts väldigt tråkigt. Vi behöver även pengarna för att kunna köpa en ny bostad, annars måste vi spara flera år till. Vi kan spara ca 200k per år.

Har ni några tips?

2 gillningar

Går det att få något tillförlitligt svar av styrelsen hur budgeteringen av stambytet ser ut och om den kommer att påverka avgifterna i föreningen?

1 gillning

Hmm, tänker ni hus i Stockholmsområdet? Dessa ligger väl ofta på 8-10M+?

Även om ni skulle få ihop kontantinsats på runt en miljon så har ni väl inte råd (med hänsyn tagen till att räntan kan gå upp) med lån på 6-8M? Med tanke på att ni inte kan spara mer än 200k/år i lägenheten ni bor i nu.

Hur stort är lånet på lägenheten idag?

Nyligen flyttat till hus men bodde i en lägenhet, utan hiss, fram tills vår son var 2,5år. Det är inte så illa som man kan tro även om hus är såklart att föredra. Hade inte stressat fram ett sälj av den anledningen personligen!

8 gillningar

Byt mäklare.

Jag hoppas den inte legat ute konstant på hemnet denna tid.

Spara så mycket som möjligt, för säkerhetens skull.

Bostadsmarknaden har ju börjat vända så det är inte omöjligt att ni kan sälja till vinst relativt snart. Men det betyder väl då också att det ni köper kommer att vara dyrare, även om villa/br inte nödvändigtvis följer varandra helt.

Har ni råd om villapriset går upp?

Att ta en förlust kan vara bättre om ni kan uppgradera billigare.

Vi kommer flytta ut en bit från Stockholm och köpa hus/radhus för ca 4-4.5 miljoner :slight_smile:

2 gillningar

Det är skönt att höra! Är en relativt stor lägenhet men som sagt ingen hiss och dåligt med förvaring. :slight_smile:

Vi bodde också i lägenhet utan hiss (2 trappor upp) med första barnet. När hon var två år kom lillasyster och strax innan dess flyttade vi till radhus. Det var skönt att byta upp sig då, och med två små barn hade det blivit krångligt att ta sig själv ut ur lägenheten, men det var inte så att vi led fruktansvärt med första barnet i lägenhet. Det är lite obekvämt men inte mer än så. Skaffa bärsjal och/eller sele så går det rätt smidigt första åren.

5 gillningar

Jag tror det ligger mycket i detta. Fram till att barnet är 4-5 år eller att nummer två kommer är det hanterbart att bo i lägenhet, även med de parametrar som nämns här.

Jag skulle fundera mer på barn i relation till KALP. Där blir påverkan tydlig. Jag antar att kostnaderna där är barnets ”fulla kostnad”, inte bara den begränsade kostnaden som ni kommer att ha initialt.

1 gillning

Gjort liknande bostadskarriär och själv resonerade vi som så att det funkar att bo kvar. Barn behöver inte alldeles för mycket yta de första åren.
En nackdel är om man, likt jag, bor i ett mindre attraktivt område så drar andra områden ifrån när det gäller kvm-pris. Om ni vill flytta upp er så kan det vara läge att flytta redan nu för att inte missa tåget, ska ni flytta till liknande socioekonomiskt område så kanske mer lämpligt att vänta ut tiden ett tag och se vad som händer.

Lite rävsax är det nog allt, och lider med er. Sitter som sagt i en liknande sits idag, hela kontantinsatsen borta.

1 gillning

Fast det gäller väl de flesta, jag sålde nyligen och gjorde förlust på 300k, köpte också 2022… Han vi köpte av gjorde förlust på 600k (köpte också 2022) så känner ändå att jag tjänade på det, hade inte kunnat köpa så fint annars.

Man får dra av på förlusten, hemnet-annons och mäklare vid deklarationen dock, så kommer få tillbaka en stor summa pengar nästa år.

2 gillningar

Så är det, för min egen del har jag inte särskilt stort utrymme för att uppgradera i varken läge eller yta mtp att kontantinsats är borta och har inte motsvarande sparat igen (2022 var första bostadsköpet). Också lite beroende på var du flyttar från och till som jag nämner ovan.
Dock en fördel att kravet på kontantinsats är lägre idag än 2022.

Många bra svar ovan.
Vi bodde i lgh tills barnen var 6 och 3. Hade lgh i 6 år och sålde för ca det vi hade köpt den för. Som sagt husen ligger ju också lägre än innan så man köper i samma marknad. Jag hade inte stressad upp mig utan sälj och köp när ni är finansiellt (!) redo.
Det här att man säljer med förlust är mkt mera än känslomässig grej än reell då samma marknad.

För det första: Om du lyckades köpa din drömlägenhet och du har fått njuta av att bo i den i flera år, så var det väl inte en dålig bostadsaffär utan en ganska bra :sun:

Sedan: Livet blir ju inte alltid som man tänker. Saker kan ta tid, exempelvis att bli gravida. Ni behöver ju inte bekymra er om nytt boende förrän ni säkert vet att det är ett pyre på gång. Koppla av nu och njut av tillvaron som DINKs.

Ha det gött!

3 gillningar

Tack för alla svar!!! Tror vi faktiskt lutar mot att bo kvar trots allt :hugs: är en stor tvåa på nästan 71 kvm så borde gå att hitta smarta lösningar för bättre förvaring. Under tiden får vi spara ihop till en evn ny kontantinsats.

5 gillningar

Ni kommer också behöva pengar till stambytet. Det brukar ingå standardkakel, men annars gäller att de bara återställer, dvs flyttar in den gamla inredningen i badrum och kök. Man brukar passa på att byta ut och fixa som man vill ha det när det ändå görs, detta betalar man i så fall för själv.

Att sälja med förlust är svårt att hantera, men att agera utifrån rädsla för stambyten och höjda avgifter kan bli kostsammare.
Eftersom ni/du har 2 år på er, använd den tiden till att ha rätt strategi!

1 En bostad är ingen garanterad investering: Att bara fixera sig på inköpspriset, men det är “bara” förlorade pengar. Fokusera istället på den totala boendekostnaden framåt. Betala av lånet så mycket ni kan med ert sparande för att minska räntekostnaden, vilket frigör mer pengar till att bygga nytt sparande.

2 Hantera stambytet strategiskt: Att renovera eller stambyta lägenheter innebär ofta att bostaden blir mer attraktiv och lättsåld på marknaden.

3 Undvik dubbel skuldsättning: Eftersom ni siktar på ett husköp bör ni låta en bank göra en ny kalkyl. Det är oftast enklare att använda ert sparande (200 000 kr) till kontantinsatsen för huset. Eftersom nuvarande lägenhet har svårt att säljas kan det vara klokt att undersöka möjligheten till skatteavdrag för reaförlust Skatteverket.

Att ni kan spara så pass mkt är ett tecken på bra köpkraft!

Hmm… Trist läge men sjunkande priser.

Inget större problem att bo kvar i en mindre lägenhet utan hiss med ett barn tycker jag. MEN när barn nr 2 kommer speciellt om barn 1 inte kan gå bra i trappan ännu blir det mer besvärligt.
Vi känner familjer där nr 2 kom 6 år efter nr 1. Då fungerade det med en 3:a på tredje våningen.
Förvaring löstes med skåp från golv till tak längs flera väggar. Deras hem såg ganska överbelamrat ut…
Beroende på storleken på er nuvarande lägenhet kan ni nog bo några år även med två barn men det är inte idealt förstås.

Tyvärr brukar avgiften stiga en hel del vid ett stambyte. Det kan tänkas sänka värdet på lägenheten en del. Styrelsen kan nog upplysa om ungefärligt siffra. AI kan skatta också.
Tyvärr brukar det ofta vara riktigt besvärligt att bo i lägenheter under stambytet. Inte ovanligt att man flyttar ut ett par månader.

Dvs råd…

• Spara duktigt.
  • Man behöver betala 4,5-5,5 miljoner om man exempelvis köper i lämplig kranskommun till Stockholm ett par mil ifrån city.
    OM ni flyttar längre ut eller till mellanstor Svensk stad kan Bostadspriset sjunka till 3-4 Msek.
    Inte sällan blir då ofta lönen lite lägre och kommunalskatten lite högre. Lönar sig kanske ibland.
  • Bo kvar till dess ni sparat nog. 85% belåning på säg 5 MSEK ger att ni behöver spara säg tre år till. Kanske ett år ytterligare om ni vill ha vettig buffert mot oväntade problem.
  • Om ni har löner nog för lånets storlek och dom löpande kostnaderna - Köp radhus eller hus på lämplig plats. Potentiellt trevligare boende med två små barn.

Glöm inte att Villa med rejäl tomt etc ger en massa trädgårdsarbete. Kubikmetervis med trädgårdsavfall och häckklippning och snöskottning. Dessutom mycket mer fasad mm att måla etc och högre driftkostnader.
Och i många kranskommuner ansvarar villaägare för snöröjning och sandning etc på trottoarerna runt huset.
Skulle ta kommunens snöröjare ett par extra minuter. Tar dig en hel massa svett och tid. Precis när du kanske helst vill slippa på morgonen innan jobbet. Brevbäraren mm kan få skadestånd om hen halkar.
Sök på med AI på
"I vilka av stockholms kranskommuner ansvarar villaägarna för halkbekämpning och snöröjning på trottoarerna"
Så får du svaret.