Eller personer med seriöst mycket tur.
Visst. Som tagit enorm risk. Man når inte dessa belopp genom att investera sansat och balanserat .
Varför tror du det? Finns det något skäl eller data du kan dela som tyder på att det inte är personer med otroligt mycket tur i PPM?
Det är troligtvis omöjligtvis att hamna på top-10 genom skicklighet. För att nå absolut topp måste man ta extrema bets med enorm risk annars slås man av någon av alla de andra som gjort så och haft tur.
Det är samma som en aktietävling—det är inte de skickliga långsiktigt som vinner där, utan de som tagit galna bets och haft tur.
Man ser inte alla de som tagit liknande bets men som förlorade. Man ser bara de som tog galna bets och hade tur. Man ser inte heller de som tog mer normala bets och som vann, för de är fortfarande inte i topp.
Jag fiskar upp ytterligare ett minne ur erfarenhetsbanken. Här blev jag dock inte personligen inblandad. Jag en kund som blev grundlurad enligt konceptet som beskrevs ovan.
Efter ett tag blev han uppringd av en säljare som skulle “hjälpa” honom att få rättsida på PPM. Han blev alltså lurad en gång till.
Vill du inte ha en global indexfond eller AP7, så välj en svensk indexfond från LF, Swedbank eller något annan. Framförallt skicka inte pengar till oseriösa aktörer som inte tillför någonting.
Jag är ingen större fan av indexfonder men här är AP7 är den enda fonden i PPM man kan välja med inbyggd belåning och dessutom lägst avgift.
Det är ett ganska glasklart val, speciellt som man bara kan välja fonder och ett ganska magert utbud.
Hur mycket överavkastning har du jämte AP7 på plattformar som har ett större utbud? Nyfiken.
Har inte orkat göra någon ordentligt sammanviktning av mina konton i olika banker men alla ligger över omxgi över tid iaf.
De aktiva med aktier dubblerar kapitalet var 3-5år så långt iaf (AP7 med 15%år i snitt blir väll vart 5e) med en ganska samma sharpekvot som AP7 på nordnet-kontona iaf…
15-25% årlig avkastning alltså, håller du det över tid så är det hatten av.
Min strategi bygger på att köpa något bra när det är billigt och helst aldrig sälja det om jag inte helt tappar förtroendet för vad de håller på med. Det är alldeles för svårt att tima försäljningar.
Så det lär ju sjunka närmare index ju mindre pengar det finns att köpa för vs befintlig innehav.
Men att bara ha index och en högre belåning upp till x2 hävstång (x3 för S&P 500) hade funkat på alla börser utom Japan möjligen sen 80-talet för att slå det…
Om du inte känner att du har tid och ork att sätta dig in i fonder då är ap7 ett bra alternativ. Dvs skippa rådgivaren är mitt råd.
jag har haft 5 ganska enkla grundprinciper under de 25 åren som jag sparat i ppm och dom har fungerat väldigt bra.