Dansk anställning vs fakturera via mitt AB

Hej hej,

Kommit en bit på väg för en eventuell anställning för ett danskt bolag. För att kunna förhandla lön måste jag ju dock förstå alla parametrar.

Det jag förstått hittills: Om jag blir anställd av dem i Danmark så kan jag inte längre ha ett ISK (övergår till vanlig depå - riktigt surt?!), måste skatta i Danmark, tjänstepension i Danmark osv

Verkar betydligt ”enklare” att fakturera via mitt bolag och betala ut svensk lön till mig själv? Fakturerar ett annat eu-land nu och det fungerar fint.

Eller missar jag något med just de nordiska överenskommelserna…?

Bonusfråga - någon som vill göra en guesstimate ungefär hur mycket högre löner de har u Danmark egentligen? Ska genast googla efter motsvarande ratsit i Danmark :laughing:

Tack för hjälp!

Jag hade ringt och pratat med Öresunddirekt
https://www.oresunddirekt.se/se

Sen hade jag även läst om A1 intyg då det kan vara relevant:
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/resa-arbeta-flytta-studera-eller-fa-vard-utomlands/arbeta-utomlands/arbeta-inom-eu-ees-eller-i-schweiz

1 gillning