Hej!
Har läst en del på forumet sedan ett tag sedan och även lyssnad på podden men detta är min första inlägg.
(Observera jag inte har svenska som modersmål så grammatik och stav fel förekommer)
Jag jobbar i Köpenhamn men bor i Skåne. Jag undrar om någon vet vad som gäller med inkomstforsäkringar i fackföreningar i Sverige om man skulle bli arbetslös.
Innan jag började jobba i Köpenhamn jobbade jag flera år i Sverige och jag var medlem i Sveriges Ingenjörer och betalade A-kassan via dem.
När jag skulle jobba i Köpenhamn bytte jag min a-kassa till den motsvarande Danska A-kassan, för jag läste det var det man skulle göra om man jobbade där. Jag försatt dock betala Sveriges Ingenjörer medlemskap (utan den Svenska a-kassa avgiften)
Jag vet att om man skulle bli ofrivillig arbetslös jag måste ansöka arbetslöshetersättning i Sverige, och jag vet att jag kommer att bli täckt av A-kassan så länge jag har betalat a-kassan i Danmark.
Det jag inte är 100% säkert är vad som gäller inkomstforsäkringar som visa fackföreningar som Sveriges Ingenjörer erbjuder. Dvs att täcka 80% av lönet ovanpå max beloppet som man får från a-kassan.
Jag ringde Sveriges Ingenjörer och de sa att de går utifran A-kassa uppgifter om lön för att bestämma om man har rätt till ersättning. Jag frågade därför A-Kassan och de sa att de skulle i så fall få uppgifter fran deras motpartner i Danmark för att veta om jag har rätt till a-kassan.
Men för mig känns orimligt att Sveriges Ingenjörer skulle täcka upp till 80% av min Danska lön, som är hög i jämförelse med vad jag hade kunnat få till liknande rol i Skåne.
Jag har inga planer för att bli arbetslös, men samtidigt vill ej upptäcka att jag har betalat ett meddelskap i onödan, därför undrar jag om någon har real-life erfarenhet av detta.
Tack!