Vet inte om alla sett detta men vi verkar ha fått en ny intressant konkurrent på aktiehandlarmarknaden. Danske Bank meddelade mig precis att de erbjuder aktiehandel med courtage på 0,09% (minsta belopp 1kr). Detta är ju dubbelt så mycket mindre än till exempel Levler som har 0,18%. Upp till 16111kr då hos levler, handlar man från ca 47000 kan man få 0,05% courtage på levler. Men Vad jag kan se på Danske Bank verkar de köra 0,09% oavsett belopp, och det är ju bra!
Men ja, konkurrens är bra. Vad har de för växlingskostnader på danske?
Det hittade jag tycärr inte och jag är rädd att det kan vara rätt högt…
Danske banks onboarding för nya kunder är riktigt förvirrande. Det krävde oss flera telefonsamtal för att skaffa transaktionskonton och kort, efter att vi redan beställt allt i ett möte med bankpersonen. Och det blir inte bättre senare.
Internetbanken är riktigt kass. Det är svårt att hitta, förvirrande flöden, de har hittat på egna ord för flera funktioner och deras hjälpsidor stämmer inte. Exempel: Betalning av fakturor kräver att du skickar fakturorna till en “utkorg”. Exakt hur du gör det skiljer sig beroende på om du vill ändra något med betalningen eller inte. Du ska sedan själv komma ihåg att leta upp utkorgen för att signera fakturorna. Annat exempel: Ansöka om e-faktura från en leverantör kräver att du skrollar i en dropdown med ALLA företag som tillhandahåller e-faktura. Det finns ingen sökfunktion. Dropdownen är bara delvis i bokstavsordning. Och det är faktiskt tre dropdowns med en tredjedel av företagen i varje.
Appen något bättre, men långt ifrån komplett och fortfarande bland de sämre i klassen. Det krävs många klick för att göra det mesta och grundläggande funktioner som vanliga överföringar är buggiga. Exempel: det spelar roll ifall du väljer konton först eller fyller i summan först eftersom i vissa lägen glömmer den bort summan. Ska du ändra datum för en faktura så behöver du signera med bankid en gång för förändringen och sen en gång till för att godkänna betalningen. Bara att logga in i appen kräver tre klick för att öppna Bankid, med laddningstid efter varje klick.
Jag ångrar att jag blev kund hos Danske bank.
Låter inte bra… jag är kund där nu men har enbart lönekonto där. Har det kvar enbart för jag alltid haft det och har rabatt som SACO-medlem. Annars hade jag nog bytt. Appen i sig är ok som du säger, finns nog mycket värre bankappar faktiskt. Senaste uppdatering gjorde dock att själva inloggningen tar längre tid för man ska trycka flera knappar helt plötsligt. Så får se. Det är attraktivt erbjudande med den låga courtaget men det kanske gömmer sig andra kostnader
Nordea har också 0,09%, samt kostnadsfri KF. Gått att handla på tex. LSE sedan evigheter.
Fruktansvärd bank dock. Rekommenderas inte såvida man inte (av någon outgrundlig anledning) redan har dem som huvudbank.
Ansöka om e-faktura från en leverantör kräver att du skrollar i en dropdown med ALLA företag som tillhandahåller e-faktura. Det finns ingen sökfunktion. Dropdownen är bara delvis i bokstavsordning. Och det är faktiskt tre dropdowns med en tredjedel av företagen i varje.
På riktigt? Låter som ett aprilskämt.
Haha, nu fick jag PTSD🥶
Skulle hitta min Brf för många år sedan, men hittade inte i rullistan. Slutade med att jag skickade meddelande med org.nr och bad de lägga in, men det kunde de inte så fick leta vidare (länge) innan jag hittade den. Svårt då det finns 1000-tals föreningar som antingen börjar med “Brf…” eller “Bostadsrättsföreningen… “Min hade de inte samma som den var registrerad som.
Sjukt att det fortfarande är likadant.
Väldigt glädjande. Tänk om bosparandet med HSB skulle kunna göras i aktier - då hade denna bank blivit min ”huvudbank”.
Hoppas andra banker följer med
Kan du säga något mer?
Varför? Eller på vilket sätt?
Det där kan ju inte vara på riktigt ![]()