Danske Bank?

1. Efter er inspirerande genomgång om fondrobortar lutar jag åt att investera i Lysa. Det som får mig att tveka är att Danske Bank är deras samarbetspartner. Är det bara jag som tvekar inför detta? Jag är medveten om att de har insättningsgaranti. Fick ett artigt svar från Lysa som inte gav så mycket. Vad har ni andra för åsikter?

Jag är också intresserad av att veta mer om detta.

Känns en aning osäkert även om pengarna bara ligger på danske Banks klientmedelkonto.

Samarbetspartner? Vad jag läser är Danske Bank bara deras förvaringsinstitut. Det kunde lika gärna varit SEB, JP Morgan eller Gazprom Bank. Har ingen som helst betydelse.

Det som CL menar med förvaringsinstitut, är att det endast är likvida medel som sparas i Danske Bank.
När du gör en process att investera hos Lysa, så kommer pengarna först att läggas hos Danske Bank, för att inom några dagar investeras i fonderna som anges på Lysas hemsida.

Under denna korta period har man absolut exponering mot Danske Bank, men som sagt i frågan så har man insättningsgaranti som troligtvis täcker upp denna summan.

Så har jag iaf uppfattat det när det kallas för förvaringsinstitut?

OK, om det är så det fungerar kanske det inte är ett ”förvaringsinstitut” i vanlig mening utan ett konto för likvida medel. Det är lite som att ha cash liggandes på ISK i väntan på att fondordern gått igenom. Poängen förblir densamma dock – ingen risk.

Tack för hjälpen!

Detta är vad som fanns på Wikipedia om Förvaringsinsitut, lite mer än bara likvida medel som jag förstår det.