Därför är "att spara i kontanter för att köpa botten" en dålig investeringsstrategi

Bara i de fall man börjar med att köpa in sig i marknaden i båda fallen. Tänk på att man börjar inte investera alls i BTD scenariot förrän en tillräcklig dip har kommit.

Givet att man har pengar i marknaden. Annars är allt kapital ackumulerat under en viss tidsperiod utanför marknaden tills dess en tillräcklig dip dyker upp.

Tänk på att backtestningen i artikeln är gjord på 20 års perioder, vilket inte är jättelång sikt egentligen men samtidigt en mer greppbar tidsperiod för många. Då och då dyker det upp 10 års perioder med negativ avkastning.

Jag förstår det. Jag förstod det förut. Jag menar fortfarande att “studien” inte är speciellt vinklad.

Utan handlar främst om när man börjar investera, innan man har pengar i marknaden. Då folk vill köpa in sig billigt. Därför prövas olika djupa dippar för att köpa in sig. Inte ens 10% dip för inköp ger statistisk fördel på rullande 20 års perioder. De flesta som sitter och väntar på en dip för att börja gå in i marknaden sitter och väntar på långt mycket djupare nergång än 10%.