Det talas ofta om räntor, vinster och värderingar, men börsens långsiktiga utveckling vilar egentligen på något ännu mer grundläggande: stabila spelregler.
Äganderätt, yttrandefrihet, rättssäkerhet och maktdelning är avgörande för att kapital ska våga ta risk. Finns det inte förtroende för att lagar gäller även i morgon så hjälper inga P/E‑tal i världen. Det syns tydligt om man jämför börser i stabila rättsstater med marknader där regler ändras efter dagsform.
Allt detta finns samlat i våra fyra grundlagar. De är alltså inte teoretisk sidokunskap utan själva fundamentet för långsiktigt sparande och tillväxt.
Just därför blir det rätt avslöjande när personer med stort ansvar visar att de inte riktigt har koll på dem. Det är lite som att diskutera avancerade portföljstrategier utan att förstå ränta på ränta. Man kan ha titeln och ändå sakna basen.
För oss sparare är det en nyttig påminnelse. Börsens styrka handlar inte bara om bolag och index, utan om att de grundläggande institutionerna är kända, respekterade och sitter i ryggmärgen. När de tas för givna, eller glöms bort, är det något som i längden även marknaden reagerar på.
Basplattan först. Alltid
5 gillningar
Tänker på USA under Trump och hur fort det ändå går att montera ner en relativt fungerande demokratisk stat…
7 gillningar
Att kunna rabbla upp dem och att ha en förståelse för innehållet är inte samma sak.
Jag hade klarat av 0/4 om jag fått frågan. Tycker inte det är en kris att en politiker snubblade på frågan.
show some grace 
1 gillning
Jag håller med om att det inte är någon kris att en politiker snubblar på en kunskapsfråga. Det är väsentligt allvarligare när förtroende urholkas genom exempelvis osanningar om cv eller meriter. Samtidigt är grundlagarna inte vilken fakta som helst. De utgör spelreglerna för rättsstat, äganderätt och transparens, vilket i sin tur är grundläggande för kapitalbildning och långsiktig börsutveckling. Utan förutsägbara institutioner spelar bolagsval och värderingar mindre roll.
I just det här fallet finns även en symbolisk dimension. Det rör sig om utbildningsministern, från ett parti som länge profilerat sig som lärarnas förstahandsval. Det gör situationen mer anmärkningsvärd än om samma fråga ställts till vilken politiker som helst. Sakfrågan är alltså inte minneskunskapen i sig, utan vad den säger om förhållandet till den basplatta som både har demokrati och marknad vilar på.
2 gillningar
Då skulle jag fokusera mer på strukturella trender och fenomen i samhället än att försöka dra ett streck mellan rättstatens hälsa och en utfrågning i tv-soffan.
Korruption
Lag-efterlevnad i befolkning (på makronivå)
Domstolarnas oberoende
1 gillning
Problemet är väl att man måste ha kolla på grundlagarna i alla länder, åtminstone med utvecklade marknader, om man äger globala indexfonder. Sen tror jag att det går att göra tillräckligt mycket skada i tex äganderätten utan att bryta mot grundlagen. Till exempel det fallet som var i tidningarna nyligen där någon fått ärva en miljon i kontanter som hittats på en vind men Riksbanken vägrade att växla in de utgångna sedlarna eftersom “det inte kunde säkerställas att pengarna inte kom från brottslig verksamhet”, eller lagen om självständigt förverkande där polisen kan beslagta egendom utan knytning till brott bara för att egendomen “sannolikt” kommer från brottslig verksamhet. Dessa verkar ju inte vara i tvist med nån grundlagsställd äganderätt?
Spontant tycker jag den svenska grundlagen verkar ganska tandlös då det kryllar av formuleringar typ den som att äganderätten kan inskränkas om “det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen” och det är ju staten som bestämmer vad som räknas som det.
1 gillning