Vikten av "Rule of Law" för marknaden

För mig är det här en av de viktigaste bilderna när det gäller sparande:

Den visar förtroendet och läget av governance i olika länder runt världen. Den speglar också väldigt tydligt var jag fått mina avkastningar under dom senaste tjue åren.

Här finns också en artikel på ämnet från Ritholtz med en intressant kommentar ”There is a real possibility that China will soon be uninvestable to outsiders.”

6 gillningar

Kanske låter självklart nu, men jag kan avslöja att det inte var så väldigt länge sedan som typ 99% av alla ekonomiska modeller implicit antog rule of law—utan att någon märkte det. Har lett till ganska många dåliga policybeslut genom åren när man sedan har försökt applicera de modellerna utanför deras egna hemtrakter.

Ett enkelt tankeexperiment man kan göra är att föreställa sig vad som skulle ha hänt om vi inte längre kunde lita på alla kontrakt vi skriver. Då hade man istället t.ex. fått skydda sina äganderätter med ett skarpt laddat gevär (eller mer historiskt ackurat: helt enkelt ge upp dem till någon som är större och starkare än vad man själv är för att inte bli ihjälslagen på köpet).

Har dock skett lite av en renässans på temat under de senaste 20 åren, och många av de mest inflytelserika ekonomerna idag kör ju stenhårt på linjen att marknaden egentligen är en politisk konstruktion som upprätthålls (eller inte) genom de institutioner som våra ledande politiker väljer att inrätta. Se t.ex. Why Nations Fail.

2 gillningar