Data från personer som har en inkomst på minst 2,6 miljoner

Data från Connoisseurs undersökning 2024, som återges i SvD 240313.

Tidningen har en upplaga på drygt 26000 och distribueras till de som har en sammanlagd inkomst av kapital och tjänst på 2 600 000 kr eller högre. Detta motsvarar en månadsinkomst på 216000 kronor.

Om jag förstått det rätt kontrolleras inkomsten efter deklaration, så inkomsten kan vara en engångsföreteelse, tex efter en försäljning av en villa eller liknande.

Enkäten gick ut till 26000 personer med en svarsfrekvens 30%, dvs. 7800 personer.

7% av 7800, dvs. 600 personer, har värdepapper värda 100 miljoner kronor eller mer.

33% av 7800, dvs. 2500 personer, har värdepapper värda 20 miljoner kronor.

35% äger tre eller flera boenden.

Främsta intressen bland de som svarade.

1. Resor (55%).
  2. Bilar (33%).
  3. Hälsa och fitness.

Reflektion:
Med 4%-regeln ger 100 miljoner kronor i aktiekapital en avkastning på 4 miljoner och 20 miljoner 800 000 kr.
Med ett kapital på 65 miljoner kronor skulle man kunna deklarera en inkomst på 2,6 miljoner per år, givet uttag på 4% av kapitalet.

3 gillningar

Välkommen till forumet med intressanta siffror. :slight_smile:

Men, förutsätter vi ISK så deklarerar man ju schablonen och skattar för den, så det är inte riktigt så enkelt, tänker jag. 4% uttag är alltså ingen inkomst per se.

Rätta gärna om jag har otur när jag tänker. :sweat_smile:

1 gillning

Tror kunna (deklarera) var nyckelordet här. Även om vi inte förutsätter ISK så kan man ju inte förutsätta att de 4% uttagen är 100% vinst heller.

Du har rätt, men tänkte scenariot att kapitalet finns i eget företag eller pensionsförsäkringar och behöver deklarera inkomster vid uttag.
Om de redan finns i ISK deklareras inte uttag som inkomst och då är man inte kvalificerad för att få tidningen.

1 gillning

Schablonintäkten räknas väl som en inkomst? Dvs personen som har 100 miljoner kommer betala 30% skatt på 2,94% av sitt sparbelopp under 2024. Dvs årets inkomst är 2,94 miljoner oavsett hur mycket man tagit ut från sitt ISK.

2 gillningar

En annan reflektion:
78% av befolkningen i Sverige är över 20 år.
Det finns förstås ett antal under 20 år som har en deklarerad inkomst.
Men ungefär 8 190 000 personer är över 20 år.
26000/8190000= 3 promille.
Det är en ganska liten andel av befolkningen som har dessa inkomster

1 gillning

Ja det skulle räcka med 88,5 miljoner på isk för att kvalificera för tidningen. Schablonintäkt 2,94%.

Nu kan du nog inte använda en liten nischad tidning om lyxkonsumtions nätupplaga som indata till en beräkning av en nations inkomstfördelning.

Indatan om upplagans storlek kom väl från antalet som hade deklarerad inkomst över ett visst belopp, den datan kommer väl från skatteverket, och inte tidningen själv?

1 gillning

Det är ju adresserad direktreklam baserad på registerutdrag.
”Magasinet distribueras till de ca 28 600 personer i landet som har en deklarerad inkomst över 2,6 miljoner kronor. Connoisseur Exclusive distribueras i december varje år till de 15 000 personer med högst inkomst. Ålder 20-72 år”.
Sedan är ju svarsfrekvensen i enkäten låg, så denna del av data är ju opålitlig.

Nu kanske jag märker på ord, men jag tror många som gör enkäter skulle vara lyriska över 30% svarsfrekvens :wink:

1 gillning

Man behöver inte den inkomsten för att få tidningen. Jag har den genom private banking - har lite mer än 50 msek som förvaltas via holdingbolag & har inte den årsinkomsten.

2 gillningar

Ni har fel fokus här. Varför är inte bilar överst måste väl alla undra?!

Jag som tyckte listan var träffande, men bilar malplacerad. Antar att vi har olika intressen :wink:

2 gillningar

Phew! Tänkte väl det. Skönt att det inte var mer som krävdes :joy::+1:

1 gillning

Killgissar

1. Cykel
  2. Cykel
  3. Cykel
    :joy::heart:

Ja, det går ju under “Hälsa och fitness.” väl?
Och resa iväg för att cykla går det ju med, så där har vi “Resor”.

Då behöver man ta hänsyn till de cirka 400 000 som är reklamspärrade i SPAR alternativt spärrade i NIX Adresserat.

Så antalet som får magasinet är isf en underskattning av antalet som kvalificerar till att få tidningen.

1 gillning